Primele obstacole pentru campania ”Alege Oaia”: ciobanii nu au unde să sacrifice animalele
Prin campania "Alege Oaia", ministerul Agriculturii vrea să impulsioneze consumul de carne de oaie şi propune înfiinţarea unor centre unde ciobanii să îşi poată vinde produsele.
Dar nu sunt nici spaţii unde să fie sacrificate animalele, atrag atenţia crescătorii. În tot acest timp, în ţara noastră se consuma destul de puţină carne de oaie, aşa că mare parte din ea pleacă la export.
Gheorghe Vlad creşte în localitatea Schitu din judeţul Olt peste 500 de oi. Din ele, reuşeşte să vândă doar odată pe an, de Paşte. În restul anului, are clienţi doar pentru brânză. Ciobanul spune că altfel ar sta situaţia dacă ar exista spaţii unde să îşi poate sacrifica şi vinde animalele.
Gheorghe Vlad, cioban: "Să facă carmangerie la Slatina, unde să îşi vândă fiecare producător, să nu mai fie samsari."
Ministerul Agriculturii propune înfiinţarea unor centre unde ciobanii să îşi poată vândă carnea de oaie. Unul dintre acestea ar putea funcţiona în Olt.
Ion Anuța, director Direcția Agricolă Olt: "Am contactat judeţele vecine: Argeş, Vâlcea, Sibiu, Braşov. Să îi convingem să vină cu aceste produse în judeţul nostru pentru a se putea bucura de aceste produse."
Rămâne însă problema lipsei unor centre unde să fie sacrificate oile. În Olt, nu există nici unul avizat de Direcţia Sanitar Veterinară.
Traian Gârtan, președinte Asociația Crescătorilor de Animale Olt: "Nu există abatoare, sunt trei abatoare private, nu taie aşa, decât în regim privat. Fermierii sacrifica în propriile gospodarii."
Altfel sta situaţia în Botoşani. În judeţ, există 70 de unităţi de sacrificare şi procesare a cărnii de oaie, iar cei de la Direcţia Agricolă susţin că anul viitor vor deschide într-o piaţă şi primul punct de comercializare.
Cristian Delibaș, director Direcția Agricolă Botoșani: "Avem cinci abatoare autorizate care sacrifica ovine, mai avem 22 de carmangerii autorizate şi 53 de măcelarii."
Înfiinţarea unor centre unde să fie vândută carnea de oaie va ajuta şi afacerile proprietarilor de restaurante cu specific turcesc. Clienţii comanda des cotlete de miel şi berbecuţ, pastramă de oaie, lahmacun - un fel de pizza turcească - şi kebab.
În România, consumul de carne de oaie este încă mic: 2 kilograme pe cap de locuitor. În acelaşi timp, ţara noastră ocupa locul al III-lea în privinţa exportului de carne de oaie, după Anglia şi Spania.