Bucurestiul poate aplica pentru fonduri UE in vederea realizarii unui sistem de transport suspendat
Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a aprobat, sambata, participarea Capitalei la un proiect cu fonduri europene ce presupune realizarea unui sistem de transport suspendat, cu telecabine.
Proiectul de hotarare privind participarea Bucurestiului la acest proiect european, aflat pe ordinea de zi a sedintei CGMB de sambata, a fost aprobat cu 30 de voturi "pentru" si 15 abtineri.
Bucurestiul a fost invitat, in februarie, de catre compania Overland Transport Systems (OTS) din Anglia, urmare a unei recomandari a Comitetului Regiunilor de la Bruxelles, invitatia de a participa la proiectul "Overland Transport Systems - Sisteme de Transport Suspendate".
Astfel, Bucurestiul poate aplica pentru fonduri europene in vederea realizarii unui sistem de transport suspendat, ce are capacitatea sa transfere un mare numar de calatori in interiorul si imprejurul orasului, potrivit hotararii adoptate sambata de CGMB.
Primarul general Sorin Oprescu a declarat, miercuri, ca este importanta participarea Bucurestiului la obtinerea proiectului, precizand ca s-ar putea plimba "politicienii, ca sa ajunga mai repede la serviciu" sau "curajosii".
Edilul sef al Capitalei a spus ca atunci cand a auzit de planul cu transportul suspendat rapid, l-a bufnit rasul si a avut retineri, insa Uniunea Europeana a ajuns la concluzia ca acest lucru ar rezolva multe probleme, iar pentru asta sunt pusi la dispozitie multi bani, asa ca trebuie "sa incercam sa vedem ce se intampla".
"Este o hotarare a Uniunii Europene prin care s-a ajuns la concluzia ca acest lucru ar rezolva multe probleme si pentru acest lucru exista o finantare mare. Hai sa incercam sa vedem ce se intampla. Daca vom putea sa o facem, inca nu se stie unde. Ar putea sa se intample maxim doua lucruri: unul ar fi ca o sa se plimbe numai politicienii, sa ajunga mai repede la serviciu, iar cel de-al doilea ca se vor plimba curajosii", a mai spus Sorin Oprescu.
Primarul a subliniat ca este importanta participarea municipalitatii la acest proiect.
Directorul Directiei Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei din Primaria Capitalei, Ion Dedu, arata ca se ofera municipalitatii posibilitatea de a participa la selectia organizata la Bruxelles, implementarea proiectului fiind conditionata de decizia reprezentantilor de la Bruxelles.
"Daca Bucurestiul va fi selectat pentru implementarea proiectului, municipalitatea va aplica pentru obtinerea finantarii puse la dispozitie de Uniunea Europeana", a declarat marti Ion Dedu.
Alaturi de Bucuresti, alte trei orase au fost propuse pentru implementarea acestui proiect, respectiv Cluj-Napoca, Budapesta si Chisinau.
Proiectul pilot are in vedere un traseu pe o distanta de maxim 10 kilometri. Cabinele vor putea sa transporte cel mult patru persoane sau un scaun cu rotile si o persoana, maxim doua. Greutatea maxima ce va putea fi transportata este de 400 de kilograme, viteza medie de transport, de 50 de kilometri pe ora, iar numarul maxim al calatorilor transportati pe ora, pe fiecare directie de mers - de aproximativ 5.000 de persoane.
"Tinand cont de faptul ca reteaua este in dezvoltare, ea va oferi o varietate de destinatii pe masura ce avanseaza, dar, in comparatie cu traficul rutier urban, pe caile suspendate se va rula neintrerupt catre statia de destinatie aleasa. Sistemul va fi proiectat la cele mai inalte standarde de siguranta si va fi rapid, confortabil si energo-eficient (sistem electric)", se arata in raportul de specialitate al proiectului de hotarare de Consiliu General, adoptat sambata.
Telecabinele vor utiliza o sursa electrica externa, acestea urmand sa se succeada la o distanta de 10 metri. Toate cabinele vor fi echipate cu instalatie de incalzire, aer conditionat, cu camere de supraveghere video in interior sau in exterior.
"Selectia destinatiei se va face prin atingerea tastelor pe un ecran sau prin recunoasterea vocii", se mai arata in document.
Potrivit lui Dedu, linia - traseu va fi parte a unei retele urbane inscrise intr-un areal situat de-a lungul si deasupra strazilor si cursurilor de ape, la o inaltime medie de 10 - 15 metri de nivelul solului.
Liniile - traseu se ramnifica si coboara in zona punctelor de oprire intens circulate, care vor avea acces usor, fie de la nivelul strazii ce are corespondent traseul, fie in incinta marilor centre comerciale, a garilor, a terminalelor de aeroporturi, sau alte pucte pe care municipalitatea le va stabili.
"OTS va completa sistemele de transport urban existente si va functiona de-a lungul liniilor de cale ferata, tramvaie, autobuze, furnizand schimburi intermodale, ca in cazul transferului de la un sistem de transport la altul", se arata in expunerea de motive a proiectului de hotarare.
Daca proiectul va fi votat de consilierii generali, municipalitatea va aplica pentru obtinerea fondurilor, urmand sa primeasca un raspuns in luna iunie 2013.