VIDEO. "Trebuie sa decolam". Interviu cu autorul celei mai noi propuneri de regionalizare a tarii
Romania este in asa fel structurata, prin disparitati, prin experiente, incat nu se poate face descentralizare buna, eficienta, numai mutand de la Guvern, de la nivel central, la nivel judetean niste functiuni.
Asta sustine profesorul Dumitru Sandu, de la catedra de Sociologie a Universitatii Bucuresti. El crede ca rostul descentralizarii este ca functia potrivita sa fie pusa la locul potrivit.
Expertii redeseneaza harta Romaniei. Prima versiune oficiala care va ajunge pe masa Guvernului
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Profesorul Dumitru Sandu reprezinta grupul academic infiintat de vice-premierul Liviu Dragnea pentru a desena harta regiunilor administrative, bazata pe studii si analize complexe. Intr-un interviu pentru ProTV, profesorul Sandu a explicat ce inseamna regionalizare administrativa si de ce este atat de dificila o impartire a tarii.
“Nu pornesti o constructie de genul asta fara sa ai un specialist in rezistenta. Eu am facut o casa. Fara inginer constructor casa n-are sens, n-are durata”. Asta este premisa de la care profesorul Dumitru Sandu a inceput sa construiasca raportul ce va ajunge pe masa Guvernului, in care sunt enuntate principiile descentralizarii si regionalizarii Romaniei.
Iata transcriptul integral al interviului:
Ce inseamna o buna regionalizare administrativa?
Una care asigura regiuni cu un foarte mare potential de functionare social-economica si in al doilea rand, una care e cat mai aproape de ce vrea populatia. Tara este saraca, este, din punct de vedere economic, in UE pe penultimul loc.
Este in anii 2010-2013 cam in aceeasi pozitie in care se afla in anii '30, relativ fata de celelalte tari. Sigur, nivelul general a crescut, dar in continuare, este o tara care nu a reusit sa decoleze, sa iasa din acest sir al tarilor codase din Europa.
Trebuie facuta decolarea. Regionalizarea este un instrument, cheia este descentralizarea.
Romania este in asa fel structurata, prin disparitati, prin experiente, incat nu se poate face descentralizare buna, eficienta, numai mutand de la Guvern, de la nivel central, la nivel judetean, niste functiuni. Sa puna functia potrivita la locul potrivit, asta este rostul descentralizarii.
Cum alegem capitalele de regiune?
Deci in momentul in care desenezi regiunile, trebuie sa fii sigur ca pe teritoriul lor se afla premisele de care ai nevoie pentru decolare rapida si un zbor de lunga durata. Care-s motoarele in aceasta chestiune? Orasele cu functie de dezvoltare. Te uiti sa vezi unde a plecat populatia sa lucreze, unde merge pentru casatorie, unde merge pentru cumparaturi, in asa fel incat sa poti desena intr-o prima faza niste regiuni care au un potential de functionare foarte mare, foarte puternic.
Ideal, stim ca este bine sa nu ai un centru puternic de crestere, ci mai multe centre, legate intre ele pe sistem nucleu, gen Brasov-Sibiu, Galati-Braila si exemple sunt mai multe. Deci ideal este sa proiectezi niste regiuni policentrice.
Regiunea Sud-Muntenia, in sudul tarii. Problema este chiar orasul in care ne aflam, Bucuresti. Toata lumea vine incoace, asta este o problema.
Care sunt criteriile dupa care sunt decise regiunile?
Daca in loc de un numar redus de regiuni faci 13, 14, 18, multe, trebuie sa te gandesti ca administratia lor costa. Nici descentralizarea, nici carcasa institutionala a regionalizarii nu se fac astazi pentru maine, 2013 pentru inceput de 2014. Se proiecteaza, dar dupa aceea, transferul de functii de la nivel central se face in timp, fundamentat, ca sa fii sigur ca atunci cand ai mutat un birou de la nivel central sau judetean, lucrezi mai bine, ca populatia ajunge mai usor etc.
Un alt criteriu este legat de compozitia populatiei. Dezvoltarea nu o faci cu teritoriul, dezvoltarea o faci cu oamenii. O lista scurta de criterii in baza carora sa judece propunerile noastre. Unu: e nevoie de mai multe centre de crestere urbana. Doi: Ai nevoie de o compozitie a populatiei in regiune care sa permita dezvoltarea si agricol, si industrial. si zona de cercetare.
E un deficit de informatie pe cazul regiunii sud-est formata din doua judete din Moldova - Galati si Vrancea, doua judete din Muntenia: Buzau si Braila si doua judete din Dobrogea - Tulcea si Constanta, aparent, sunt din lumi diferite. In fapt, e un deficit de informatie. E foarte adevarat ca ele nu constitutie o regiune istorica. Zona celor sase judete este o regiune culturala, formata din Dunarea de Jos, din judete ale Dunarii de Jos.
Uitati-va, comparativ, la harta Poloniei din 1998, cu premisa de harta a regiunilor administrative din Romania 2013, care a fost data de regiunile de dezvoltare din 1998. Aproape toate, si in Polonia, si aici, au o forma relativ circulara. Forma regiunii face parte din premisele pentru costurile de deplasare.
De ce este importanta descentralizarea?
Eu nu cred ca functiile administrative importante trebuie mutate automat la un nivel sau altul, regional sau subregional, inainte de a avea studii de fundamentare, de fezabilitate pentru fiecare. Pornesc cu ceea ce este urgent.
Povestea cu absorbtia fondurilor europene nu e o poveste. E o poveste de esec pentru Romania, care trebuie rapid rezolvata, pentru ca face parte din conditiile decolarii despre care vorbeam. Romania n-a avut o decolare de-adevaratelea. Este extrem de important ca regulile de joc, adica regulile de descentralizare a institutiilor sa fie foarte atent elaborate si pe masura ce pe sanatate, pe educatie, pe absorbtie de fonduri europene am studii de fezabilitate foarte serios facute, fac transferul de functii.
Altfel, ideea ca dintr-o data arunc niste competente de la un nivel la altul nu este utila, nu ajuta pe nimeni.
Ce s-ar intampla daca as pune cate-o functiune in cate-o capitala de judet si al multumi pe toata lumea? S-ar intampla si bine, si rau. In genere, orice decizie luata pe un singur criteriu este proasta. Costurile de deplasare pentru beneficiarii regionalizarii ar creste. Pentru ca as fi obligat, in calitate de cetatean, sa ma duc pentru o adeverinta...
Regiunile astea vor intra intre ele in competitie directa, vor negocia cu Bruxellesul.
Cu cat suprapunerea regiunea functionala economic si regiunea istorica este mai mare, cu atat mai bine. In clipa de fata, fara ca asta sa insemne un raspuns legat de numarul de regiuni, regiunile de dezvoltare sunt mai omogene din punct de vedere economic, social si cultural decat regiunile istorice.