Nici macar Pastele nu a salvat comertul alimentar din ghearele crizei!
Primele estimari cu privire la vanzarile de Paste din hipermarketuri nu sunt tocmai cele asteptate de marii comercianti.
Multi au inghetat cand au vazut ca si-au pierdut 20% dintre clienti si ca cei care au facut totusi cumparaturi si-au redus cosul la jumatate, fata de anul trecut.
Primele date stranse atat de la producatori, cat si de la retaileri arata ca anul acesta, de Paste, incasarile magazinelor au fost, in cel mai fericit caz, la nivelul celor de anul trecut, daca nu mai slabe.
Au existat totusi produse ale caror vanzari s-au dublat in aceste zile, fata de perioada normala si este vorba, bineinteles, la produsele specifice Pastelui.
Asadar, intr-un singur hipermarket din Capitala, in intervalul 1 - 21 aprilie, perioada intre Pastele catolic si cel ortodox, s-au vandut 50.000 de cofraje de oua, cam 13.000 de sticle cu vin rosu, 15.000 de cozonaci si 10 tone de miel.
Ca au avut mai putini clienti e clar, marturisesc retailerii, care nu si-au contabilizat inca vanzarile totale, dar au o presimtire neagra. De exemplu, dulciurile, fructele si legumele au cam ramas in rafturi.
"Oamenii prefera sa se orienteze spre piata neagra, in conditiile crizei financiare si a scaderii puterii de cumparare. Daca nu a scazut numarul de cumparatori, in mod sigur a scazut cosul", spune Diana Tudor, redactor la Ziarul Financiar.
Lucru confirmat si de cei mai multi dintre romanii care au un venit mediu. "Daca in anii trecuti avem o masa imbelsugata , anul acesta am cumparat doar strictul necesar," se plang acestia, fortati de imprejurari sa invete lectia cumpatarii. In plus, spre deosebire de alte dati, au stat cu ochii dupa produse cat mai ieftine.
Data fiind situatia generala, vanzarile au inceput sa scada treptat, ajungand pana la 20% in primele doua luni ale anului.
In 2008, de Paste, numai marile magazine au vandut de 140 de milioane de euro.