Tot mai mulți români vin cu „pachețelul” de acasă la muncă. Cât de mult au crescut costurile mesei la birou în ultimul an
Șase din zece angajați pun în geanta cu care merg la serviciu mâncare gătită acasă. Este efectul direct al creșterii prețurilor în restaurante și la comenzile cu livrare la locul de muncă, spun salariații.
Există totuși și o variantă de mijloc. Au apărut mici localuri fără mese și scaune, de unde pot fi cumpărate meniuri simple la pachet, la prețul unui bon de masă.
Cu o sacoșă zdravănă de hipermarket, un angajat care lucrează într-un birou ridică masa principală a zilei pentru tot departamentul. Costul livrării: zero. Nu e singurul care procedează așa.
Reporter: „Pentru câte persoane cumpărați?”
Angajat: „Pentru șase persoane.”
Reporter: „Aveți colegi care își aduc de acasă cutiuța cu mâncare?”
Angajat: „Da, da, da.”
E un local fără mese și scaune, profilat pe prânzul corporatiștilor. Un bon de masă încă reușește să acopere „combinația zilei”, uneori și o sticlă de apă sau suc.
Meniurile standard, mai scumpe și cu 25%
În orașele mari, costul mediu al meniului standard, inclusiv în aplicații, a crescut cu până la 25% în ultima jumătate de an.
Din octombrie anul trecut, valoarea maximă a unui tichet de masă e de 40 de lei și 4 bani, însă numai o treime dintre angajați ating limita de sus. 85% dintre salariați spun că, în ultimul an, au observat creșteri semnificative ale costului prânzului la serviciu.
Efectul este că procentul celor care își aduc masa de acasă tinde spre 60%. 30% încă fac comandă la restaurant și cam unul din 10 beneficiază de o cantină a companiei, cu câteva feluri la preț accesibil.
Angajat: „Mai mult de acasă. Financiar, e mai bine de acasă.”
Sunt companii care chiar promovează în rândul angajaților ideea de „lunch box” – cutia de prânz, pentru reducerea cheltuielilor și a impactului asupra mediului. Alegerea rămâne totuși o chestiune de confort și de bani.
Doar 22% dintre firme au plusat în ultimul an la capitolul beneficii salariale, conform unui studiu făcut de o firmă care emite tichete de masă. Ca să facă economii, 14% dintre români au „tăiat” și ieșirile la restaurant în timpul liber.