România vrea să nu mai exporte în China cupru. Autoritățile iau în calcul investiții în industria de procesare

×
Codul embed a fost copiat

În plină criză a semiconductorilor, România ar vrea să nu mai exporte în China cuprul extras în țara noastră.

Premierul a anunțat că încearcă să găsească soluții, împreună cu Comisia Europeană, astfel încât acest metal tot mai căutat în economia continentului să fie procesat în uzinele de la noi. Doar în prima etapă ar fi necesară însă o investiție de peste 50 milioane de euro.

În contextul crizei mondial a conductorilor, dar și a războiului din Ucraina, autoritățile au anunțat planuri mari cu compania Cupru Min SA Abrud, cea mai mare exploatarea minieră de suprafaţă din România.

Aici se extrage "aurul tehnologiei", cuprul, o resursă extrem de importantă în această perioadă, mai ales în industria electonică și electrotehnică, unde profiturile sunt uriașe. Doar că, în lipsa unei industrii a prelucării, concentratul de cupru din munții noștri ajunge în China, în loc ca țara noastră să câștige mult mai mult, pe piața europeană, unde cererea este foarte mare.

Nicolae Ciuca, premierul României: "Din păcate, în acest moment, resursele se exportă. adică incapacitatea noastră de a putea să prelucrăm aceste resurse, nu ne aduce beneficiul care ar putea să fie mult mai consistent prin existența sau investițiile în domeniul prelucrării resurselor minerale".

Citește și
combinat otelu rosu
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma

Cei din industria de profil se gândesc acum să dezvolte în România capacitatea de prelucrare a cuprului, cu o nouă fabrică.

Florin Spătaru, Ministrul Economiei: "Problema cuprului ar putea reprezenta un subiect foarte fierbinte în viitor. Nu foarte îndepărtat".

Cea mai mare rezervă de cupru a României este la Roșia Poieni, în Munții Apuseni. Aici, Cupru Min, companie aflată în subordinea Ministerului Economiei extrage anual peste 40 mii tone de concentrat de cupru.

Tiberiu Rațiu, director Cupru Min SA Abrud: "Avem un contract pe un an de zile cu o firmă, un trainer care duce marfa în China. Și o procesează până la produsele finite. Adică e vorba de cupru pe care noi îl dăm în concentrat ei îl topesc și ajung la lingourile de cupru".

Combinatul metalurgic din Zlatna a fost închis în 2004. Acolo se prelucrau 200 mii tone de cupru pe an. Dacă la cuprul concentrat profitul ar fi de aproximativ 6,5 -7 la sută, deja la formele finite, gata să fie folosite în diferite aplicații industriale, acesta sare de 800 la sută.

Noua uzină ar urma să fie ridicată pe vechiul teren al fostului combinat, spațiu de 15 hectare cumpărat de primăria Zlatna.

Silviu Ponoran, primarul oraşului Zlatna: "Numai lumea a treia vinde materii prime și este păcat că noi, care am avut asemenea tradiție, să nu dăm plus valoare acestei materii prime. România nu se poate ridica economic dacă vinde materii prime".

Exporturile de cupru din țara noastră au crescut de la an la an, însă acum am dori să ținem această resursă prețioasă aici, pentru un profit mai bun spre vestul Europei. La bursa de la Londra, o tonă de cupru costă peste 11 mii de dolari.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma

Dorinel Umbrărescu, cel mai mare constructor de drumuri din România, a cumpărat în mod oficial combinatul de la Oțelu Roșu, în urma unei tranzacții de peste 141 milioane lei. Revitalizarea combinatului va crea peste 600 de locuri de muncă.

"Luni deschidem circulaţia pe încă 21 km”. Anunț al directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Lotul 1 Dumbrava - Mizil al secţiunii de autostradă A7 Ploieşti - Buzău va fi dat în trafic luni, la ora 16:00, a anunţat directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol.

Câte miliarde de euro a pierdut România din cauza votului politic de a o ține atâția ani în afara Schengen - Analiză
Câte miliarde de euro a pierdut România din cauza votului politic de a o ține atâția ani în afara Schengen - Analiză

Menţinerea în afara spaţiului Schengen a costat România peste 2 miliarde de euro anual, ceea ce înseamnă că beneficiile de care s-ar bucura ţara noastră după aderarea completă sunt semnificative, conform unei analize recente.

Recomandări
Klaus Iohannis, după consultările politice: ”Negocierile pentru găsirea unei ecuații guvernamentale solide, spre finalizare”
Klaus Iohannis, după consultările politice: ”Negocierile pentru găsirea unei ecuații guvernamentale solide, spre finalizare”

Preşedintele Klaus Iohannis a convocat, duminică, la Palatul Cotroceni, consultări cu partidele parlamentare, în vederea desemnării unui candidat pentru funcţia de prim-ministru.  

VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit
VIDEO. Tragedie în Brazilia. Cel mai grav accident rutier din ultimii 17 ani: 38 de oameni aflați într-un autocar au murit

Un accident de autocar urmat de un incendiu s-a soldat cu cel puţin 38 de morţi, sâmbătă, în statul brazilian Minas Gerais (sud-est), a anunţat poliţia, citată de AFP, potrivit News.ro.

Mass-media susține că aproape 85.000 de soldați ai Rusiei au fost uciși în războiul din Ucraina, până acum
Mass-media susține că aproape 85.000 de soldați ai Rusiei au fost uciși în războiul din Ucraina, până acum

Jurnaliștii au identificat numele a 84.761 de soldați ruși care au murit - până acum - în timpul invadării Ucrainei, se arată într-o investigație comună realizată de BBC Rusia și Mediazona, potrivit Kyiv Independent