Proiectul menit să îi ajute pe deținuți să își găsească serviciu mai ușor după eliberare. Chiar le poate reduce pedeapsa
Peste 100 de deținuți de la Penitenciarul din Timișoara au început noul an școlar.
Chiar dacă au trecut de vârsta majoratului - unii chiar de multă vreme - s-au înscris în proiectul „a doua șansă” şi îşi continuă studiile în spatele gratiilor.
Astfel, pot termina cei 10 ani de școală obligatorie, iar când vor fi eliberaţi își vor putea găsi mai ușor un loc de muncă.
Zeci de deținuți din Timișoara sunt înscriși în clasele unu-patru
27 de deținuți de la Penitenciarul Timişoara sunt în clasele unu-patru, în timp ce alți 104 sunt înscriși în clasele cinci-10. Pentru unii dintre ei, școala de după gratii este locul unde au învățat să scrie și să citească. Este şi cazul lui Viorel, acum elev în clasa a treia.
Viorel Stoicu, deținut: „După ce ies de aici vreau să continui școala. Îmi place foarte mult că nu am avut posibilitatea să scriu literele acelea de mână. Și aici, în locul ăsta, prin învățători am posibilitatea să reiau din nou literele care sunt greu de înțeles.”
Alexandru a renunțat la școală după opt clase. A intrat într-un anturaj periculos și a ajuns la închisoare pentru trafic de droguri. În penitenciar s-a înscris din nou la cursuri și este elev în clasa a 10-a.
Alexandru Dodaș, deținut: „Așa s-o întâmplat, o trebuit să muncești, fiind familie mai numeroasă și am apucat pe căi greșite.”
Cursurile sunt susținute de profesori de la două școli de educație incluzivă din oraș. Dascălii vin în fiecare zi, după ora 16, în penitenciar şi predau limba română, matematică sau citire.
Trei elevi au vrut să își continue studiile după ce au ieșit din închisoare
Ildiko Homițchi, profesor matematică Centrul Școlar Constantin Podeanu Recaș: „Nu e așa dificil, ei sunt cuminți, ne ascultă, eu îi mai scot la tablă. Chiar am avut cazul a trei elevi, care după eliberare ne-au contactat în vederea continuării studiilor.”
Ramona Bană, director adjunct Penitenciarul Timișoara: „Faptul că deținuții în perioada în care stau în penitenciar învață unii dintre ei chiar să scrie și să citească, reprezintă un fapt foarte important, pentru ca în momentul în care se eliberează, să se integreze în societate prin găsirea unui loc de muncă.”
Fiecare an școlar încheiat cu succes de deţinuţi echivalează cu 30 de zile considerate executate în procesul de eliberare condiționată.