Proiect al Ministerului Agriculturii: Adaos comercial plafonat și produse marcă proprie doar în locuri speciale
Proiectul Ministerului Agriculturii pentru plafonarea adaosului comercial la numeroase produse alimentare este aspru criticat de comercianți.
În plus, oficialii propun și reguli de organizare a mărfii din magazine. De exemplu să nu găsim pe rafturi mai mult de 4 bucăți din același produs, iar alimentele marcă proprie să fie expuse lângă produse asemănătoare.
Reprezentanții marilor lanțuri comerciale spun că au aflat despre modificările propuse din presă, pentru că nu au fost chemați la discuții.
Proiectul prevede ca aproape toate alimentele fabricate în România, dar și cele din import, să aibă adaosul comercial plafonat de 20, respectiv, 5% atât la comercianți cât și la distribuitori. Sunt scoși din ecuație procesatorii.
George Bădescu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale: ”Această limitare a surselor de aprovizionare, a modalității în general în care se face comerț va avea un efect nedorit. Practic, consumatorii nu vor mai avea aces decât la un număr limitat sau, în orice caz, în scădere de produse, față de cel curent.”
Potrivit comercianților, măsurile vor produce, pe termen scurt, mici ieftiniri la produse care nu sunt cumpărate atât de des, precum sosuri, condimente, sau fructe exotice. Dar se vor scumpi alte produse.
Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Micilor Comercianți: ”Niciodată carnea proaspătă, carnea de pui, uleiul, produsele de bază, nu permit marje mai mari de 5-8%. Pentru că ieși din zona aia unde stă toată lumea și ești perceput ca magazin scump. Și ajungi să îți pierzi clienții. Neputând să crești carnea, zahărul, uleiul, o să crești detergenții, cosmeticele”.
Autoritățile propun și reguli noi pentru expunerea mărfurilor. De exemplu, să nu fie pe raft mai mult de 4 bucăţi din acelaşi produs. Au fost luate la ochi și produsele marcă proprie.
Comercianții vor fi obligați ca lângă un produs marcă proprie să expună, pe același raft, produse cu caracteristici asemănătoare și același gramaj.
Cu alte cuvinte, să nu mai vedem pe rafturi produse marcă proprie înconjurate de branduri mai scumpe, de exemplu.
Iar în acest fel, consumatorul să fie influențat să aleagă varianta mai ieftină, fără să își dea seama, pe moment, că are și alte opțiuni asemănătoare.
Proiectul Ministerului agriculturii prevede și sancţiuni: 5% din cifra de afaceri sau amenzi de până la 2 milioane de lei.