Nava Borcea, restaurata dupa 10 ani de tatal uneia dintre victimele de la Colectiv: "Era mandru Andrei cand venea sa o vada"
Un vapor construit in Romania acum o suta de ani pluteste din nou pe valurile Dunarii, dupa o restaurare care a durat aproape un deceniu.
Nava "Borcea" a fost pe rand yacht al Regelui Ferdinand, atelier mecanic in Primul Razboi Mondial si nava de pasageri.
A fost restaurata de inginerul Dorin Buca, tatal lui Andrei, una dintre victimele din Colectiv, iar la anul, turistii vor putea face croaziere la bordul ei. Nava Borcea a fost lansata prima data la apa in 1914, cand regele Ferdinand a primit-o cadou.
Nava Borcea este o nava cu zbaturi propulsata cu ajutorul aburului asa ca poate fi numita si vapor. A servit drept yacht casei regale: regele Ferdinand s-a bucurat de aceasta ambarcatiune. Cativa ani mai tarziu a intrat in razboi, a fost transformata in nava de lupta, iar acum a fost transformata in nava de pasageri.
Inginerul Dorin Buca a recuperat-o din cimitirul de nave unde zacea din 1974. Specialistul este tatal tanarului arhitect Andrei Buca - una dintre victimele incendiului din clubul Colectiv. Baiatul avea 29 de ani si isi sarbatorise ultima aniversare chiar pe acest vas.
Impreuna cu tatal lui, Andrei a lucrat la restaurarea vasului. Baiatul avea grija ca muncitorii sa nu distruga piesele originale ale vaporului.
Dorin Buca, inginer: "Aceste nituri cornier nituri sunt originale si cosul exterior este original peticit asa, balustrazile de arama de care sunt foarte mandru sunt originale, inclusive telegrafele, clopotul."
Dorin Buca, inginer: "Era mandru Andrei cand venea sa vada nava asta aici, ca sunt navalist si vroia sa faca un masterat in nave ca sa faca si el parte din familia navalistilor."
In amintirea lui Andrei, tatal lui a dus la bun sfarsit proiectul, iar nava a fost din nou lansata la apa.
Ilie Tincu, capitanul vasului: "Sunteti la bordul unei nave care are frumoasa varsta de 101 ani. Toate componentele navei sunt originale, mai putin tamplaria, pentru ca lemnul nu poate sa reziste atata amar de ani."
Reparatia navei a costat 6 milioane de lei. Acum vasul apartine Consiliului Judetean Braila si se afla in administrarea Palatului Copiilor din Braila. Vara viitoare ambarcatiunea va intra in circuitul turistic si cu ea vor fi organizate croaziere pe Dunare.