Stoica cere restituirea de urgenta a sumei de 30 milioane euro, garantia si avansul pentru CFR Marfa
Gruia Stoica a declarat marti ca a cerut comisiei de privatizare a CFR Marfa restituirea de urgenta a garantiei de 10 milioane de euro, precum si a avansului de 20 de milioane de euro depus pentru a indeplini conditiile de preluare a companiei.
El s-a declarat surprins de delaratia ministrului Transporturilor, Ramona Manescu, care a afirmat luni ca este analizata oportunitatea retinerii garantiei.
GFR a depus o grantie de 10 milioane de euro si a depus un avans de 20 milioane de euro intr-un cont escrow, reprezentand 10% din valoarea actiunilor CFR Marfa pe care urma sa le preia. Daca privatizarea s-ar fi incheiat cu succes, GFR trebuia sa achite inca 172 milioane de euro.
Alegeri 2024
12:53
Candidații la alegerile prezidențiale 2024. În ce ordine apar pe buletinele de vot de duminică, 24 noiembrie
12:16
Cine intră în turul 2 al alegerilor prezidențiale. Cotele pe care le au candidații la casele de pariuri
12:08
Cine intră în turul 2. Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr
12:07
Cine intră în turul 2. Ce arată cel mai recent sondaj, publicat cu două zile înaintea alegerilor
Potrivit consultantului juridic care asista GFR, intrucat privatizarea CFR nu s-a realizat garantia trebuie recuperata de indata, in timp ce banii din contul escrow ar trebui sa fie disponibili in trei zile de la notificarea GFR.
Consultantul juridic a adaugat ca este analizata si posibilitatea ca GFR sa solicite daune, dar nu a fost luata inca o decizie.
Gruia Stoica a declarat ca isi doreste ca privatizarea sa fie dusa pana la capat.
"Ne dorim sa ducem aceasta privatizare pana la capat. Eeste ceva de genul operatie reusita, dar facem tumori, vanzatorul nu si-a indeplinit cateva clauze contractuale", a afirmat Stoica intr-o conferinta de presa.
Anterior, proprietarul GFR a afirmat ca analizeaza posibilitatea de a cere o ordonanta presedintiala in justitie prin care privatizarea CFR Marfa sa continue.
Consultantul juridic al GFR a afirmat ca Ministerul Transporturilor a inceput procesul de privatizare a CFR Marfa fara sa aiba acordul bancilor creditoare ale CFR, adaugand ca a fost informat de aceasta situatie abia luni.
Stoica a mentionat ca 7 din cele 12 banci finantatoare ale CFR Marfa nu au fost de acord cu transferul de proprietate.
El a reiterat ca daca procesul de privatizare va fi reluat, atunci GFR va aparticipa din nou.
Privatizarea CFR Marfa nu s-a putut finaliza la termenul limita, luni, 14 octombrie, pentru ca unele banci creditoare ale CFR Marfa nu si-au dat acordul pentru schimbarea actionariatului, iar Consiliul Concurentei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunta asupra tranzactiei.
Anexa actului normativ pentru privatizarea CFR Marfa prevede ca transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din actiuni se realizeaza la data indeplinirii cumulative a cinci conditii: emiterea unei decizii din partea autoritatilor de concurenta; finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra companiei la data semnarii contractului si definitivarea structurii capitalului social al societatii in urma operatiunii; obtinerea de catre vanzator de la finantatorii interni si externi ai societatii a unui acord cu privire la modificarea structurii actionariatului societatii, ca efect al incheierii contractului; creditarea contului vanzatorului cu toate sumele datorate de cumparator si semnarea declaratiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni in registrul actionarilor si de actiuni al societatii.
Consiliul Concurentei nu a putut da avizul pana luni, institutia cerand date suplimentare privind tranzactia.
GFR a notificat in data de 24 septembrie Consiliului Concurentei concentrarea economica pe care o va realiza prin preluarea pachetului de actiuni reprezentand 51% din actiunile CFR Marfa. Intrucat documentatia depusa nu era completa, Consiliul Concurentei a solicitat GFR transmiterea tuturor informatiilor pana pe data de 21 octombrie 2013.
Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a declarat luni seara ca Grup Feroviar Roman (GFR) ar fi putut plati pentru actiunile CFR Marfa, ca ministerul a indeplinit toate conditiile pentru transferul de proprietate si ca procesul de privatizare va fi reluat.
"Cumparatorul ar fi putut plati astazi, renuntand la conditiile suspensive din contract. Au fost trei astfel de conditii la care s-a facut referire: finalizarea de catre vanzator a conversiei creantelor detinute de stat asupra societatii la data semnarii contractului, conditie indeplinita de vanzator, o alta conditie suspensiva se referea la avizul favorabil al Consiliului Concurentei, aceasta fiind exclusiv in sarcina cumparatorului, care ar fi putut face notificare imediat dupa ce a castigat licitatia (in luna iunie - n.r.), insa a facut acest lucru la 22 de zile de la semnarea contractului (inceputul lunii septembrie - n.r.), si aceasta doar dupa ce a fost notificat de comisia de privatizare", a afirmat Manescu.
In ceea ce priveste a treia conditie, respectiv obtinerea de catre vanzator de la finantatorii interni si externi ai CFR Marfa a acordului de modificare a structurii actionariatului companiei, Manescu a spus ca notificarile au fost transmise de comisia de privatizare la timp, insa nu toate bancile au avizat favorabil pana acum.
Ministrul Transporturilor a aratat ca, in aceste conditii, s-a aplicat prevederea din contract care spune ca daca in termen de 60 de zile nu sunt indeplinite conditiile acordul se desfiinteaza.
In luna iunie, GFR a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.
Guvernul s-a angajat fata de FMI ca, in cazul in care tranzactia nu este finalizata, sa vanda pachetul majoritar de la CFR Marfa unui alt investitor strategic.