Începe digitalizarea cu pași greoi la Poșta Română. Primul pas, aparatele self-service. Au însă un dezavantaj
Cu pași greoi, Poșta Româna începe să se digitalizeze. Mai multe automate de plată self-service au fost introduse în oficiile poștale din Capitală.
La aceste aparate puteți plăti facturi, impozite, rovinieta mașinii, amenzi și alte taxe, fără să mai fiți nevoiți să așteptați la coadă.
Proiectul-pilot va fi extins, treptat, la nivel național.
Reprezentant Poștă: „Se pot face plăți facturi, electricitate, gaze, telefonie. Taxe și impozite, alegem localitatea - de exemplu sunt un contribuabil din Sectorul 5 - vreau să plătesc impozitul la casă”.
Astfel de roboți instalați la intrarea în diferite oficii poștale vă permit să plătiți facturi pentru 200 de furnizori, atât din București, cât și din alte zone ale țării. Atenţie: aparatele funcționează doar cu bani cash și nu oferă rest.
Costela Calciu, diriginte oficiu poștal: „Timpul de așteptare este mult mai mic pentru că clientul nu mai stă la coadă. Avem şi o categorie de clienţi, pensionarii, care nu sunt familiarizaţi, dar angajaţii noştri îi ajută”
Angajații poștei spun că astfel de echipamente elimină o parte din aglomerația care se formează la ghişee, mai ales atunci când oamenii vin să plătească facturi, iar programele instalate pe calculatoarele de la poștă se blochează.
Automatele percep comisioane mai mari față de plata la ghişeu, așa că unele sunt evitate de oameni.
Reprezentant Poștă: „Vreau să plătesc certificatul de înmatriculare pentru un autovehicul - Intru pe auto - tarife - certificat de înmatriculare - plătesc 49 de lei - Introduc numele. Îmi afişează tariful, plus comisionul 6 lei - Sunt puţine care nu au comision, puţine.”
Momentan sunt instalate doar 20 de echipamente, însă proiectul va fi extins la nivel național. În paralel, oficialii promit că vor instala și 3.000 de cutii poștale digitale care să le permită oamenilor să își ridice coletul, fără să mai stea la coadă. Însă proiectul stagnează de câţiva ani.
Implementate de ani buni de firmele private de curierat, astfel de cutii digitale vă permit să ridicați coletul la orice oră. Momentan, la Poșta Română sunt instalate în două oficii, însă oficialii promit că vor extinde proiectul la nivel național. Mai ales că o astfel de livrare presupune și costuri mai mici. Serviciile poștale s-au scumpit enorm în ultima perioadă, numai în ultimul an cu aproape 27 la sută.
Client: „Mult mai ok decât aşteptatul la coadă. E mult mai ok ideea”
Sunt anunțate investiții majore și în alte proiecte de digitalizare, care să le permită oamenilor să știe în permanență unde se află coletul lor. Pentru cele trimise pe teritoriul României, timpul de livrare va fi de 24 de ore.