Elevii, împărțiți între școală și părinți. Cum ajung unii copii să fie încurajați să abandoneze școala
''Profesorii sunt de vină pentru eșecul copilului meu!'' Este părerea multor părinţi care nu-şi mai trimit copiii la şcoală.
Când se ajunge într-o situaţie, cum este aceasta, este esenţial sprijinul unui specialist în psiho-pedagogie ori a unui consilier școlar care să îndrume imediat familia.
Campania ''ROMÂNIA EȘUATĂ'' vă arată cât de greoaie și ineficiente sunt însă negocierile dintre profesori, angajații din primării și părinții celor care renunță la cursuri.
Iată o situație din satul Runcu, la Iași, acolo unde mama zice Hăis și tatăl Cea, în privința fiului lor mai mic. A rămas repetent a doua oară și în loc să fie în clasa a 8-a, școala l-a reînscris într-a șasea. Aflăm că a rămas corijent, doi ani la rând, la câte 3 materii, iar părinții au impresia că profesorii au ceva cu cel mic.
Fratele mai mare, care merge de 2 ori pe an, la sere, în Germania, îl încurajează că va face un ban și fără carte, cum face și el.
Se formează tabere, în care părinții blamează cadrele didactice, școala, pentru nepromovare. Sunt situații în care atât copilul, cât și părinții ar trebui consiliați, îndrumați de oameni cu pregătire. În alte țări, un angajat al școlii, specializat în psiho-pedagogie vine și consiliază din timp elevul și familia. La repetarea anului apar tulburări de adaptare la un colectiv nou, la o situație în care poate interveni și un soi de bullying, când ceilalți colegi râd de eșec.
Anca Popa, specialist în educație: „În primele trei luni de școală tot ce facem noi considerăm pe zona de cultură a reușitei, adică să creăm o comunitate a clasei împreună cu profesorul său cu învățătorul. În momentul în care pleci sau nu vii la școală și te duci să-l aduci să știi la ce să te întorci. Că uite ne-am promis asta. La nivelul clasei rolul tău era ăsta și e nevoie de tine ca să mergem mai departe și să îl faci să se simtă că face parte din clasa respectivă.”
Gelu Duminică, sociolog: „În momentul ală îți dai seama că de fapt școala este locul în care nu te simți bine. Și nimeni nu vrea să se întoarcă într-un loc în care nu se simte bine.”
Iată câtă muncă de convingere se duce la poarta unei alte familii, de la Ungheni. Un asistent social de la primărie și diriginta unei foste eleve promit un viitor mai bun fetei care are deja un copil. Fosta elevă e una din cele peste 10 mii de mame minore din România, și cei veniți în vizită încearcă să o determine să revină la școală, chiar dacă are un copilaş de aproape 2 ani.
Mama minoră locuiește cu părinții iubitului cu care are copil. Părinții ei au plecat în Italia, tatăl este arestat în Peninsulă, iar mama a declarat la primărie că o va lua la ea, anul viitor, așa că nu trebuie să mai meargă la școală. Cum fata a rămas în sat, în grija unei bunici, a născut și a ajuns în casa noii ei familii. Una în care este un alt băiat, care a renunțat la școală, frate cu iubitul ei. Capul familiei promite…și nu prea că va veni în următoarea săptămână, să îi reînscrie pe ambii minori. Ar vrea totuși, ca măcar băiatul să mai stea în bătătură să îl ajute să termine casa.
Pentru județul Iași sunt 82 de consilieri școlari, arondați la tot atâtea școli de la oraș. Ei au intervenit aunul trecut la doar 26 de unități de la țară, din totalul de 113, deşi acolo e nevoie mai mare, pentru că 60% dintre elevii județului sunt în mediul rural.