Doar o treime dintre români redirecţionează 3,5% din impozitul pe venit către un ONG. Care este termenul limită
Pentru că nu au timp ori consideră procedura complicată, doar o treime dintre români redirecţionează 3,5% din impozitul pe venit către un ONG. Acum, asociațiile și organizațiile nonprofit se ocupă direct de depunerea formularelor la ANAF.
Voluntarii încearcă să convingă oamenii să le doneze acești bani, care altfel se duc în bugetul statului. Termenul limită este 25 mai.
Organizaţia non-guvernamentală "Teach for Romania" pune la dispoziţia sistemului educaţional din România cadre didactice în comunităţile sărace. Fondurile din redirectionarea unui procent din impozitul pe venit acoperă o mare parte din activitatea organizației, de ordinul zecilor de mii de euro. În acest an, reprezentanții organizației au convins peste 200 de oameni să le susțină cauza.
Mara Niculescu: „În primul rand, e un vot de încredere pentru întreagă activitate a organizației și ne da posilitatea de a investi bani într-un program de la cap la coadă neselectiv, pe o componenta sau alta. Poate că noi din sectorul ONG mai avem lucruri de făcut pentru a comunica, pentru a le explica și arăta fiecărui contribuabil din România, printr-un efort minim și un efort financiar 0, cauzele în care cred și sunt importante pemtru el și comunitatea lui.”
ONG-urile mai mici se confruntă cu și mai multe probleme financiare. ”Magic Seniors„ este o organizație neguvernamentală care a pornit la drum la începutul anului 2019. O mână de tineri ajută bătrânii rămași singuri să nu se izoleze.
Coordonator program: „Foarte mulți sunt speriați de cei 3,5 la sută, oamenii nu știu despre ce este vorba, au senzația că li se vă lua din salariu, cred că primul pas ar fi să fie mai informați. Ne ajută foarte mult, dintr-o suma de 20-30 lei, faptul că se strâng acolo niște bănuți, noi putem în continuare să ajutăm alți seniori.”
În urmă cu 2 ani, procedura de redirecționare a 3,5 % din impozitul pe venit spre ONG-uri s-a simplificat considerabil. Odată completat formularul 230, acesta trebuie trimis pe adresa de mail a ONG-ului beneficiar. Însă există și soluții mai simple: platforme care înglobează mii de organizații non-profit, unde formularul se completează direct în browser și este trimis de platformă pe adresa de mail a asociației.
Sociolog: „În această perioada după pandemie, prioritățile, dezinteresul, poate că și inflația, criza economică au afectat încrederea românilor și probabil și dorința lor de a se implica. În primul rând, comoditatea, ascunsă sub lipsa motivului că nu am timpul necesar pentru completarea formularului, un alt motiv ar fi că procedura pare complicata desi ea s-a simplificat foarte mult. Ar fi și lipsa de atașament emoțional fata de o anumită cauza care se cumulează în foarte multe situații cu o responsabilitate civica redusa și neîncredere că banii ajung unde trebuie.”
Dacă acești bani nu sunt donați unei asociații, ajung în bugetul statului.