Bătrânele MiG-21 LanceR, retrase de Armata Română, „campioane” la reparații capitale: „Hai să ne punem în pielea unui pilot”
Epoca avioanelor MiG-21 LanceR s-a încheiat. Asta au spus șefii Armatei Române la ceremonia de retragere din serviciu a acestor avioane de vânătoare, după 61 de ani de activitate.
Procesul de casare a început de câteva luni, iar luni s-a desfășurat, în cadru festiv, ultima misiune de Poliție Aeriană. De acum, România își apără spațiul aerian cu avioane F-16, deocamdată doar 17, până când vor sosi cele 32 de aparate, cumpărate din Norvegia.
Aceasta a fost ultima trecere la verticală a aeronavelor MiG-21 LanceR la Baza Aeriană 86 din Fetești. În formația de cinci aparate de zbor au fost însă și două avioane de luptă F-16, care vor prelua toate misiunile de Poliție Aeriană. O festivitate similară a avut loc și la baza aeriană Câmpia Turzii, iar momentul "pensionarii" bătrânelor avioane MiG a fost delicat pentru piloți. Unii au mărturisit că se despart de un prieten, nu de un avion.
Alegeri 2024
10:00
Ce averi au candidații la alegerile prezidențiale. De la terenuri și case până la lingouri de aur, bijuterii și tablouri
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
Comandor Mihail Zamfirescu, comandantul escadrilei 861: „Azi trăim un moment istoric cu retragerea avioanelor de lupta MiG-21 LanceR și putem considera fi analizată tranziția euro-atlantică a aviației de vânătoare a României”.
România așteaptă primele avioane F-16
Reporter: Ce înseamnă că și-a epuizat resursa de zbor?
Comandor în rezervă Dan Buciuman, fost comandant al Bazei 86 Fetești: „Avionul, când a venit în țară, avea niște condiții de exploatare. Din ce îmi amintesc, patru reparații capitale trebuiau făcute. MiG-21 a avut șase sau opt. Hai să ne punem în pielea unui pilot care se urcă într-un avion cu opt reparații capitale. E cam mult”.
Cele șase avioane MiG-21 Lancer care au executat ultima misiune a generației lor au aterizat în siguranță la Baza Aeriana 95 din Bacă,u unde vor fi conservate. Cum vor fi valorificate încă nu s-a stabilit. Potrivit unor surse militare, sunt aproximativ 400 de aeronave cu o vechime între 30 și 61 de ani. Din păcate, în ultimii 30 de ani, România a pierdut în accidente aviatice și 11 piloți de vânătoare.
Angel Tîlvăr, ministrul Apărării Naționale: „Urăm mult succes celor care vor deservi escadrilele de aerovane F-16 și ne pregătim în cațiva ani pentru dotarea cu aeronave de generația a cincea F-35”.
Dar până atunci, România așteaptă primele avioane F-16 din cele 32 cumpărate din Norvegia cu aproape 400 de milioane de euro. Avioanele norvegiene mai au o resursă de zbor de 10 ani.