Olandezul care s-a îndrăgostit de Dacia și nu vrea altă mașină. A avut cinci în 15 ani. „Nu a fost dragoste la prima vedere"
Joost van Puijenbroek, un olandez în vârstă de 75 de ani, este devotat brandului românesc Dacia de peste 15 ani. Pensionarul a explicat de ce a ales Dacia și motivele pentru care nu își mai dorește altă mașină.
Dacia Sandero a devenit cea mai vândută mașină din Europa în prima jumătate a acestui an, depășind toate așteptările. Joost van Puijenbroek este un adevărat fan al mărcii românești, fiind loial Daciei din 2007, atunci când o astfel de mașină era încă o raritate pe șoselele europene. „Dar nu a fost dragoste la prima vedere", recunoaște acesta într-un interviu acordat presei olandeze și preluat de Știri Diaspora.
Ultima achiziție: Dacia Duster Extreme
Joost își prezintă cu mândrie ultima achiziție, o Dacia Duster Extreme gri, pe care o deține de trei luni. Este a cincea sa mașină Dacia. „Ultima mea Dacie era încă în stare bună, dar apoi am văzut această mașină tânără, puțin folosită, pe internet. Avea doar doi ani și jumătate și 7.500 de kilometri la bord. Nu puteam să pierd o astfel de oportunitate."
Înainte de a se pensiona anticipat, Van Puijenbroek, fost funcționar public, conducea o mașină de serviciu Renault. Când a trebuit să o returneze în 2007, și-a dorit să achiziționeze un Renault pentru uz personal. „Când am fost în showroom, vânzătorul mi-a sugerat o Dacie. Am fost sceptic la început, deoarece aveam în minte imaginea acelor mașini ruginite din anii '70."
Dacia, o marcă în ascensiune
Pentru a înțelege reticența sa inițială, trebuie menționat că Dacia a început să producă o versiune românească a modelului Renault 12 în 1968, însă cooperarea cu Renault a fost întreruptă în timpul dictaturii lui Ceaușescu. După căderea regimului, Renault a achiziționat pachetul majoritar de acțiuni al Dacia, iar din 2004, marca a fost relansată în Europa de Vest. Relansarea s-a dovedit a fi un succes major: în primele șase luni ale acestui an, Dacia a vândut 143.596 de unități Sandero în Europa, devenind cea mai bine vândută mașină din această categorie. Anul trecut, liderul pieței europene era Tesla Model Y.
Van Puijenbroek a ajuns să cumpere prima sa Dacie după ce dealerul i-a permis să testeze mașina timp de trei zile. A fost impresionat de spațiul interior generos și de prețul competitiv: prima sa Dacie, un Logan asemănător cu o dubă, a costat mai puțin de 10.000 de euro. Astăzi, însă, prețurile pentru o Dacie nouă sunt considerabil mai mari, datorită îmbunătățirilor aduse în timp.
O mașină care atrage atenția
Familia Van Puijenbroek a atras inițial atenția cu mașina lor românească, mai ales într-o perioadă în care Dacia era o raritate pe drumurile din Olanda. „La început, ne surprindea să vedem o altă Dacie pe șosea. Acum, acest lucru nu mai este atât de neobișnuit", spune Lucia, soția sa. Lansarea modelului Duster în 2010 a contribuit semnificativ la creșterea popularității mărcii în Olanda, atrăgând tot mai mulți clienți.
Van Puijenbroek și soția sa au devenit figuri cunoscute în comunitatea Dacia din Olanda. Au participat la numeroase întâlniri cu alți proprietari de Dacia, iar Joost a devenit chiar membru al consiliului de administrație al Dacia Club Nederland, cunoscut și sub numele de „clubul fanilor". Deși nu mai face parte din consiliu, Joost este în continuare membru de onoare al clubului și continuă să participe la evenimente. În această toamnă, cuplul va lua parte la o excursie de tip „puzzle ride", o competiție de orientare pentru pasionații de Dacia.
Dacia, o marcă apreciată în Olanda
„Dacia și-a păstrat caracterul simplu și practic, dar este mult mai confortabilă și mai bine echipată decât în trecut. Mă deranjează acest lucru? Nicidecum. Am crescut cu aceste schimbări", spune Joost. „De exemplu, camerele de parcare sunt acum foarte utile, deși în trecut nici măcar nu existau pe o Dacie. Totuși, odată cu acest plus de confort, a crescut și prețul, iar Dacia a ajuns să concureze cu alte mărci și din acest punct de vedere."
Din 2005, Dacia a vândut 80.000 de mașini în Olanda. În luna septembrie, Van Puijenbroek va trebui să se descurce fără Dacia sa pentru două săptămâni, când va pleca cu soția sa într-o vacanță în Spania. „Am încercat să închiriez o Dacie acolo, dar nu sunt foarte populare în Spania. Spaniolii preferă marca lor locală, Seat. Așa că vom conduce un Seat pentru două săptămâni", spune Joost. Apoi adaugă, râzând: „Poate că este mai bine așa, pentru că vom avea un motiv în plus să ne bucurăm când ne vom întoarce la Dacia noastră."
De la începutul anului 2019, Dacia a vândut 1.790 de mașini în provincia Brabant, conform datelor furnizate de Renault, compania-mamă a mărcii românești. Aceasta înseamnă că, în medie, o Dacie este vândută în fiecare zi în această provincie. Din cele 57 de showroom-uri Dacia din Olanda, șapte sunt localizate în Brabant. Modelul Sandero, cu un preț de pornire de 17.500 de euro, este cea mai accesibilă mașină de pe piața olandeză.
Deși Dacia este percepută ca o marcă de buget, fiabilitatea sa nu este pusă la îndoială. Într-un test recent al Asociației Consumatorilor, Dacia a obținut un scor de 7,9, clasându-se pe locul 14, înaintea unor mărci de lux precum Jaguar, Audi, Mercedes-Benz, Tesla și Jeep. De la relansarea sa pe piața olandeză în 2005, Dacia a vândut aproape 80.000 de mașini.