Cum poate evita China plata taxelor vamale pentru mașinile electrice vândute în Europa. Chiar un „concurent” le-a zis
„În loc de taxe punitive, ar trebui să fie vorba de a oferi încredere între părţi pentru investiţii. Cei care investesc, creează locuri de muncă şi lucrează cu firmele locale ar trebui să aibă beneficii atunci când e vorba de taxe", a declarat şeful VW, Oliver Blume într-un interviu acordat publicaţiei Bild am Sonntag, transmite Reuters preluat de Agerpres.
Chiar dacă Germania, cea mai mare economie europeană, şi producătorii auto germani s-au opus, vineri Comisia Europeană a anunţat impunerea de tarife vamale suplimentare la importurile de vehicule electrice din China. Tarifele vamale provizorii care se aplică din 5 iulie celor trei producători chinezi din eşantion sunt de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely şi de 37,6% pentru automobilele SAIC.
Aceste tarife vor costa în plus producătorii auto miliarde de euro pentru a aduce maşinile în UE şi ar urma să fie valabile în următorii cinci ani, începând din noiembrie 2024.
„În paralel, UE şi China continuă să facă eforturi susţinute pentru a explora o soluţie alternativă, care va trebui să fie pe deplin compatibilă cu reglementările Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), să rezolve în mod adecvat subvenţionarea dăunătoare stabilită conform investigaţiei Comisiei Europene, să poată fi monitorizată şi pusă în aplicare", a informat vineri Comisia Europeană.
Există riscul ca eventualele măsuri de retorsiune ale Chinei să afecteze producătorii auto europeni, a avertizat Blume.
Şi Ministerul Comerţului de la Beijing a criticat decizia Uniunii Europene de a impune tarife vamale suplimentare la importurile de vehicule electrice din China, numind-o "incorectă şi nerezonabilă", dar a menţinut ideea că cele două părţi încă pot "rezolva problema prin negocieri".
Consultările cu UE la nivelul echipelor tehnice continuă şi sunt programate să se reia luni, au informat autorităţile chineze.
"China se opune ferm proiectului final al UE, dar de asemenea constată determinarea politică a UE de a continua rezolvarea problemei prin negocieri", a precizat Ministerul Comerţului de la Beijing.
Instituţia a lansat ideea oferirii "unui angajament flexibil de preţ" - un preţ minim convenit al vehiculului importat - pentru a răspunde temerilor din Europe că vehicule electrice ieftine din China vor inunda piaţa europeană. În comunicatul de vineri, Ministerul Comerţului şi-a exprimat speranţa că o astfel de abordare "va evita escaladarea fricţiunilor comerciale".
"Partea chineză a ascultat cu atenţie solicitările şi opiniile celor din industria chineză şi europeană, şi a demonstrat o atitudine deschisă, de cooperare, şi flexibilitate maximă în timpul consultărilor", se arată în comunicat.
Instituţia dă asigurări că statul chinez va lua toate măsurile pentru a proteja interesele firmelor din China.
Decizia UE va afecta comerţul Chinei cu Europa, va întârzia pe continent tranziţia spre o energie sustenabilă şi va întârzia progresele în cadrul "eforturilor globale comune de a gestiona schimbările climatice", susţine Ministerul Comerţului de la Beijing.