Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Interviu, Tomas Haake (Meshuggah): Nu iubim tehnologia, dar, da, folosim computere și software în muzica noastră

Trei nume foarte mari ale scenei rock/metal internaționale vor putea fi văzute LIVE anul acesta la festivalul ARTmania de la Sibiu, care are loc în perioada 22-24 iulie.

TRANSATLANTIC este un nume care provoacă fiori de plăcere oricărui pasionat de rock progresiv.

Este vorba despre un ”super-grup”, după cum îl numesc cei din presa de specialitate, deoarece muzicienii de aici au devenit celebri datorită compozițiilor pe care le-au gândit înainte să cânte în TRANSATLANTIC:

-► Mike Portnoy este baterist, co-fondator al celebrei trupe Dream Theater -► Neal Morse - voce, chitară și clape, fondator al trupei Spock’s Beard -► Pete Trewavas - chitară bas, este cunoscut pentru activitatea în celebra trupă Marillion -► Roine Stolt este un chitarist celebru în istoria rock a Suediei, fiind cunoscut pentru aportul său în două formații: Kaipa, în anii 70, și The Flower Kings, în anii 90

MERCYFUL FATE este un alt nume celebru, de această dată al scenei de heavy-metal din anii 80, care a influențat foarte mult formații precum Metallica, Slayer, Testament, Death sau Obituary.

 

Fondată în 1981 de celebrul King Diamond, alături de chitaristul Hank Shermann, MERCYFUL FATE a făcut parte din primul val de black metal de la începutul anilor 80, alături de Venom și Bathory, ajungând repede cunoscuți în special pentru versurile care făceau referire la Satan și la ocultism, dar și pentru imaginea ”shock-rock” promovată de King Diamond.

MESHUGGAH este a treia fomație importantă care vine la ARTmania Festival 2022, un nume iconic și „genre defining” al scenei metal internaționale, fiind una dintre cele mai importante 10 formații de hard rock și heavy metal, potrivit „Rolling Stone” magazine.

Formată în 1987 în Suedia, MESHUGGAH a atras imediat atenția prin compozițiile poliritmice complexe, timbrul inconfundabil și mix-ul neobișnuit de genuri care îmbină elemente de ”math rock” sau ”tech death” și le combină cu ritmuri de ”free jazz” și cu duritatea thrash metal-ului.

 

Numele de MESHUGGAH este derivatul unui cuvânt din ebraică („meshuge”) și înseamnă „nebun” sau „lipsit de sens”. Și, da, după ce asiști la un concert al suedezilor te întrebi cum este posibil ca o astfel de ”nebunie” a sunetelor - care, la primă vedere (audiție) pare ”lipsită de sens” - să ajungă să capete o astfel de valoare artistică, o astfel de frumusețe sonică.

Precizia matematică cu care cântă acești muzicieni, inovativă, de altfel - care i-a făcut celebri și care a introdus în scena metal termeni precum ”poliritmie” sau ”djent” - îi face pe unii să se întrebe cum este posibil să interpreteze piesele atât de perfect atunci când sunt pe scenă, LIVE în fața publicului.

Și, cu riscul de a-l supăra și poate chiar de a-l jigni, l-am întrebat pe bateristul MESHUGGAH, Tomas Haake, nu chiar în mod direct, mai pe ocolite, dacă nu cumva ei folosesc, uneori, ”backing tracks”, pentru ca totul să sune perfect și frumos. Mai pe românește, un fel de playback instrumental.

Cristian Matei ”Mumu”: Meshuggah este o trupă rock unică - o „formație metal-matematică”, dacă pot să spun așa - și știu că ați fost numiți în multe feluri până acum. Precizia și tehnica cu care cântați pe scenă sunt cele mai admirate aspecte ale voastre, ca trupă.

Recent, s-au discutat, din nou, despre faptul că unele trupe folosesc backing tracks. Jordan Rudes de la Dream Theater a recunoscut acest lucru în 2021.

Clăparul și DJ-ul Deftones, Frank Delgado, a comentat recent modul în care utilizarea pe scară largă a „melodiilor de tip clic-track și piese de suport” a făcut ca „show-urile perfecte” să devină în prezent un fel de regulă.

De asemenea, solistul lui Fozzy, Chris Jericho, s-a declarat în favoarea acestora și a apărat trupele care folosesc ”backing tracks” în timpul concertelor.

De altfel, KISS a atras recent atenția din motive similare, după ce prestația lui Eric Singer în timpul show-ului din 6 iunie de la Anvers, Belgia, a scos la iveală faptul că trupa folosea ”backing tracks” în fundal.

Voi, la MESHUGGAH, ce părere aveți despre folosirea acestor ”backing tracks” într-un show LIVE?

Tomas Haake: ”Depinde cum le folosești și pentru ce, după părerea mea. Folosim ”click track” LIVE și avem câteva armonii suplimentare de chitară și alte chestii pe track, iar asta o facem în principal pentru ca acele melodii să sune cât mai mult posibil ca pe album. Și, uneori, pe album există 3-4 armonii de melodie pe chitară, precum și cele de ritm. Evident că nu putem cânta toate astea cu doi chitariști.

Apoi, la sfârșitul zilei, te întrebi dacă a sunat bine trupa, dacă ți-a plăcut, și așa mai departe. Asta ar trebui să fie întrebarea principală, și nu dacă au avut „ajutor” ca să sune așa cum o fac ei...

Folosirea pieselor de tip ”backing tracks” înseamnă că trebuie să cânți, de obicei, după un ”click track” - cu excepția cazului în care un clăpar sau altcineva de pe margine se ocupă de sample-uri sau chestii de genul ăsta - însă folosirea de ”click tracks” este, de asemenea, o provocare pentru multe persoane ... așa că nu este întotdeauna vorba despre „a alege calea mai ușoară”.

Cristian Matei ”Mumu”: Meshuggah este o trupă care iubește tehnologia și - așa cum ai spus într-un interviu - nu este genul de trupă care se duce într-o sală de repetiții și repetă până îi vin ideile, pentru că o mare parte a procesului de creație se face prin calculator și programele speciale de muzică.

Marea mea curiozitatea este cum reușiți să cântați LIVE o melodie care a fost inițial un proces computerizat. Știu că sunteți talentați, dar poate le puteți da un sfat celor care vor să facă performanță ca voi, adică .. perfect. Cu alte cuvinte, folosiți o tehnologie specifică în show-urile voastre LIVE?

Tomas Haake: ”Nu folosim prea multă „tehnologie specifică” în timpul concertelor noastre, în afară de un laptop cu Cubase, care redă melodiile de ”clic-track” și, de asemenea, coordonează luminile pre-programate.

Iar compunerea muzicii în mediu computerizat nu face muzica mai dificil de interpretat. Tot trebuie să luăm în considerare propriile abilități și să facem muzica cât mai ”redabilă” atunci când o compunem.

Și nu aș spune niciodată că „iubim tehnologia”! Cred că într-o mare măsură urâm tehnologia, respectiv ramificațiile și implicațiile pe care le are asupra vieții și comportamentului nostru și al altor oameni! Așadar, „tehnologie” este un cuvânt prea complet – cuprinzând ceea ce facem și ceea ce simțim despre asta – DAR da, folosim computere și software care ne ajută să ne definim stilul muzical. Nu toată tehnologia este rea, dar unele chestii sunt…”

Cristian Matei ”Mumu”: Am aflat din presă că Fredrik Thordendal nu a cântat timp de trei ani înainte să se ocupe de solo-urile de la ”Immutable” (cel mai recent album MESHUGGAH, n. red.). Ok, foarte interesant. Dar ce ne poți spune despre tine?

Tehnica ta de tobe este absolut incredibilă. Cât timp petreci la repetiții pentru a ajunge la un asemenea nivel? Sau poate că nici tu nu ai atins tobe în ultimii ani... ca Fredrik.

Tomas Haake: ”Nu am cântat la tobe între august 2019 și septembrie 2020 în perioada în care compuneam noul album. În primii mei ani în trupă am repetat foarte mult, dar de-a lungul deceniilor a scăzut drastic, iar în prezent repetăm ​​doar înainte de turneu sau înainte de înregistrarea albumului.”

Cristian Matei ”Mumu”: Când trupa ta a anunțat lansarea albumului ”Immutable” pe rețelele de socializare, s-a afirmat în felul următor: ”Și umanitatea este imuabilă. Facem aceleași greșeli mereu. Și suntem imuabili. Facem ceea ce facem și nu ne schimbăm."

Care este elementul care a marcat cel mai mult procesul creativ al lui Immutable? Mai ales că ați început să lucrați la acest album chiar când a început pandemia. Iar după pandemie a urmat războiul din Ucraina. V-au influențat în vreun fel aceste evenimente?

Tomas Haake: ”Nu a existat un singur eveniment sau „element” care a modelat muzica/versurile lui Immutable, ci mai mult starea lumii din jurul nostru și starea propriilor noastre minți. Unele versuri sunt un fel de comentariu la lucrurile nenorocite pe care le vedem în jurul nostru, iar unele sunt mult mai personale, cum ar fi Broken Cog, Phantoms, etc.

Nu am simțit că pandemia a avut o mare influență asupra rezultatului albumului, mai mult decât faptul că a întârziat puțin procesul. Cea mai mare parte a muzicii pentru album a fost scrisă înainte ca pandemia să izbucnească pe deplin. Războiul din Ucraina - oricât de f*** este comportamentul nebunesc al Rusiei, respectiv Putin - a început după ce albumul a fost terminat, așa că evident că nu l-a influențat”.

Cristian Matei ”Mumu”: Voi, Meshuggah, ați fost în România în urmă cu exact 10 ani, în 2012, când ați concertat la Festivalul B'estfest de lângă București. Ai vreo amintire de atunci? Îți mai amintești ceva despre când ați fost în România?

Tomas Haake: ”Îmi amintesc că am cântat foarte târziu, noaptea. Iar ”stage manager”-ul responsabil pentru scena noastră a adormit. Am folosit atunci un set de tobe ”de împrumut” care era într-o stare foarte proastă, iar tehnicianul meu de tobe a trebuit să stea în fața tobei mele din dreapta și să o țină în așa fel încât să nu plece de lângă mine. Și a trebuit să folosim bandă adezivă pe stativul de cinele, ca să nu se îndoaie și să nu se miște aiurea, ha ha ha …”

Pe lâng Meshuggah, Transatlantic și Mercyful Fate, pe scena din Piața Mare de la Sibiu vor mai urca, în cele trei zile ale festivalului: Leprous, Testament, Cult of Luna, Stoned Jesus, Pineapple Thief, dar și trupe românești foarte apreciate ale scenei rock/metal, precum Taine, Dordeduh, Alternosfera sau Bucovina.

 

Mai multe detalii despre ARTmania Festival 2022 găsiți pe pagina de Facebook a evenimentului, precum și pe site-ul oficial

 

 

 

 

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult