Tot mai mulți oameni folosesc mașini electrice. Ce impact asupra mediului are traficul din marile orașe

×
Codul embed a fost copiat

Există și variante prietenoase cu mediul, dovadă că tot mai mulți oameni folosesc mașini electrice. Avem și câteva flote electrice de transport public în unele orașe, dar este loc de mult mai bine.  

Românii conduc în jur de 9 milioane de vehicule. Suntem în mișcare zi și noapte, mereu găsim ceva de rezolvat, un loc în care trebuie să ajungem, iar mașina este pentru mulți cea mai rapidă și confortabilă variantă. Numai în Capitală se fac 2 milioane de drumuri zilnic.

Alin Tănase, coordonator de proiecte Greenpeace România:52% sunt realizate cu mașina personală, 36% cu transportul public, iar 15% pur și simplu merg pe jos, să ajungă dintr-un punct în altul. În schimb, doar 1% folosesc mersul pe bicicletă sau mobilitatea activă cum îi mai spune, ceea ce implică și trotineta și rolele”.

Numai că acest confort are consecințe pentru mediu. Traficul este principala sursă de poluare în orașe, potrivit activiștilor. Mașinile eliberează în aer noxe pe care ajungem să le inhalăm și care ne îmbolnăvesc. Fiecare tip de vehicul poluează diferit.

Am ales un traseu din Pantelimon, de la marginea Bucureștiului, până în Piață Unirii. Sunt în total 10 kilometri. Dacă parcurgem această distanță cu mașina personală, vom emite în atmosferă 1.500 de grame de carbon. În schimb, dacă luăm un autobuz pe care îl împărțim cu alte 30 de persoane, cantitatea de carbon emisă se reduce la 274 de grame de carbon de călător. Adică de aproape șase ori mai puțin.

Citește și
De ce nu mai poate statul român să recupereze nimic de la Dan Voiculescu, Ovidiu Tender și Puiu Popoviciu. Sentințele care le-au salvat milionarilor peste 250 de milioane de euro

Mihai Stoica, directorul executiv al Asociației 2Celsius: „În mașini respirăm și cele mai multe emisii. Ne pierdem foarte mult timp în trafic, ceea ce crează stres și frustrare. 30% dintre emisii sunt făcute atunci când căutăm locuri de parcare. Politica de reducere a locurilor de parcare este eficientă pentru că oamenii se gândesc în general și decid să ia mașina”. 

Capitala stă rău la transportul în comun

Numai că dacă vrei să faci asta, trebuie să le oferi oamenilor alternative. Și nu foarte multe orașe din România se mândresc cu asta. Deși este capitala țării, Bucureștiul stă destul de rău la capitolul transport în comun. Foarte puține rute au benzi dedicate, iar unele dintre trasee sunt prost conectate. În plus, mare parte din parcul auto este vechi.

Un plus ar fi totuși aplicațiile de transport care au luat locul acelor chioșcuri pentru bilete, pe care oricum nu le găseam în fiecare stație. Din acest punct de vedere, lucrurile au evoluat în majoritatea orașelor din țară.

O aplicație care este folosită în mai multe orașe din țară este legată de cardul bancar al utilizatorului. De aici poate fi cumpărat un bilet. Costă 3 lei și e valabil 90 de minute.

O soluție pentru drumurile scurte sunt bicicletele. În alte țări reperezintă prima alegere a oamenilor atunci când ies în oraș, ori merg la serviciu. Tudor Chirilă nu ezită să meargă cu bicicleta atunci când nu ia metroul. Și actorul Denis Hanganu preferă o variantă prietenoasă cu natura.

Denis Hanganu, actor:De 5 ani umblu pe trotinetă. Am și bicicletă, dar fiind frica asta să nu mi-o mai fure din scara blocului, aleg trotineta. E mai confortabil odată și ajung mult mai rapid. Vin și la filmări cu trotineta, vin și la PRO TV cu trotineta. O folosesc foarte, foarte mult”.

Un exemplu pozitiv vine de la Brașov

În prezent, aproape 70% din flota de transport în comun este verde și nepoluantă. De altfel, Brașovul concurează pentru titlul de Capitală Verde a Europei și este singurul oraș din România care a ajuns în această etapă a competiției.

În municipiul Brașov circulă în acest moment 72 de autobuze electrice și 51 de troleibuze electrice, care au parcurs, în total, peste 10 milioane de kilometri. Planul autorităților este ca transportul în comun să fie 100% "verde", iar în perioada următoare vor fi achiziționate încă 73 de autobuze electrice prin PNRR.

Măsurătorile arată că în acest fel emisiile de carbon s-au redus considerabil.

Sorin Toarcea, purtătorul de cuvând al Primăriei Brașov: „Se treaduce într-un aer mai curat, dacă măsurăm doar dioxidul de carbon pe care l-am redus, înseamnă peste 8.000 de tone de dioxid de carbon redus datorită acestui sistem de transport electric”.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
NEWS ALERT Tragedie! Un fotbalist român a murit la doar 19 ani
Citește și...
„Prosumatorii din România au ajuns să producă mai mult decât o centrală nucleară”. Ce se va întâmpla cu facturile
„Prosumatorii din România au ajuns să producă mai mult decât o centrală nucleară”. Ce se va întâmpla cu facturile

„Prosumatorii din România au ajuns să producă mai mult decât o centrală nucleară”, iar prețul energiei solare a scăzut de 5000 de ori de când a fost inventată, a declarat la Pro Verde, Corina Murafa, membru al Comitetului Economic și Social European.

Bucureștiul este „poluat agresiv” șase luni pe an. Motivul mai puțin cunoscut pentru care aerul devine greu de respirat
Bucureștiul este „poluat agresiv” șase luni pe an. Motivul mai puțin cunoscut pentru care aerul devine greu de respirat

29.000 de români mor anual din cauza poluării, potrivit statisticilor europene, iar Bucureștiul este pe locul întâi în ceea ce privește costurile medicale și sociale asociate poluării.

Concertele Coldplay de la București vor fi sustenabile. Publicul va produce energie dansând pe o podea cinetică
Concertele Coldplay de la București vor fi sustenabile. Publicul va produce energie dansând pe o podea cinetică

Concertele Coldplay de la București – poate cele mai așteptate din vara anului 2024 - vor fi sustenabile, iar amprenta de carbon va fi redusă la jumătate față de ultimul turneu al trupei, de acum opt ani.

Recomandări
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș
Greșeala fatală făcută de Bianca, Patrizia și Cristi. S-ar fi putut salva, probabil, din calea torentului ucigaș

Au fost găsite, duminică, trupurile celor două fete din România luate de ape vineri, în Italia, după o viitură pe râul Natisone.

După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă
După ani de întârzieri și miliarde pierdute, în România se lucrează pe toate tronsoanele de autostradă lipsă

„Pe drum spre Europa” partea I. Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție peste 20 de miliarde de euro din 2007 și până în prezent ca să ne modernizăm infrastructura.

Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”
Cum percep tinerii din Generația Z îmbătrânirea. „După 40 încolo deja este gata”

Într-o lume în care vârsta este privită de multe ori ca o barieră, un nou studiu aduce în discuție ideea că bătrânețea reprezintă, de fapt, mai mult o problemă de percepție.