Un harpon spaţial a fost testat în premieră. Cum funcționează. VIDEO

harpon spatial, pamant, deseuri,
AIRBUS

Un harpon conceput pentru a străpunge şi captura deşeurile spaţiale a fost testat în premieră.

RemoveDebris ar putea rezolva problema deşeurilor periculoase care orbitează Pământul, rămase în urma rachetelor lansate anterior şi a altor misiuni spaţiale, relatează Agerpres. În cadrul experimentului desfăşurat vineri de Airbus, un harpon a străpuns învelişul unei mostre atârnată la o distanţă de un metru şi jumătate. După ce este capturat, obiectul este tractat cu ajutorul unei pânze.

Deşi mai sunt mulţi ani până la utilizarea operaţională a harponului, acest experimentul reprezintă un important pas înainte către eliminarea gunoiului spaţial în contexul în care numărul misiunilor spaţiale continuă să crească. Potrivit astronautului Tim Peake, care a publicat în 2016 o imagine cu un hublou ciobit pe Staţia Spaţială Internaţională (ISS), pagubele produse de deşeurile aflate pe orbită pot dăuna navelor spaţiale. Se estimează că ciobitura ar fi fost provocată de un fragment de vopsea întărită, care s-a ciocnit cu viteză de ISS.

Oamenii de ştiinţă speră că, în momentul în care va deveni operaţional, harponul va putea fi lansat către deşeurile spaţiale aflate la o distanţă de 30 de metri. Pe Pământ, inginerii caută în continuare o cale pentru ca sistemul să poată fi utilizat pentru a străpunge obiectele aflate în mişcare.

Harponul, realizat în urma colaborării între Airbus, Universitatea din Surrey şi Surrey Satellite Technology, poate atinge o viteză de 20 de metri pe secundă. Un experiment anterior RemoveDebris a demonstrat modul în care o plasă poate fi utilizată pentru a prinde obiectele potenţial periculoase care orbitează Terra. În cadrul pasului următor, grupul va testa sistemul de tractare, la 12 martie.

„Ce se întâmplă e nebunie curată. Și-au ieşit din minţi. Sunt ruşinea Rusiei”. Omul interzis în Rusia lui Putin vine la București

''În cazul în care se lovesc de sateliţi, deşeurile spaţiale pot avea consecinţe grave pentru sistemele noastre de comunicaţii'', a declarat Chris Skidmore, ministru pentru Cercetare şi Ştiinţă din Marea Britanie. ''Acest proiect demonstreză că experţii britanici vin cu răspunsuri pentru această potenţială problemă prin utilizarea unui harpon, un instrument folosit de oameni de-a lungul istoriei. Această misiune este un exemplu elocvent al expertizei britanice în domeniul tehnologiei spaţiale şi al faptului că, prin prin colaborare, universităţile noastre de clasă mondială şi companiile inovatoare pot contribui în mod semnificativ la obiectivele Guvernului pentru o economie cu înaltă calificare în cadrul Strategiei Industriale moderne", a adăugat oficialul.

RemoveDebris este un proiect de cercetare finanţat de Uniunea Europeană care dezvoltă şi efectuează o misiune demonstrativă cu costuri reduse pe orbită şi care urmăreşte determinarea riscurilor şi verificarea tehnologiilor necesare pentru misiunile viitoare de eliminare activă a deşeurilor.

Dispozitivul - în formă de cub - cântăreşte 100 de kilograme. Acesta cuprinde trei tipuri de tehnologii pentru captarea deşeurilor spaţiale şi scoaterea lor activă de pe orbită - un harpon, o plasă şi un sistem de tractare.

Odată ce toate experimentele sunt finalizate, satelitul va desfăşura o plasă care va aduna deşeurile şi va accelera procesul de mutare de pe orbită pentru a fi arse în atmosferă. În cazul în care experimentul are succes, oamenii de ştiinţă speră că acesta poate servi drept model pentru metode cu costuri scăzute de recuperare a resturilor spaţiale. Ei speră, de asemenea, să lanseze misiuni suplimentare în viitor.

Satelitul RemoveDEBRIS, trimis în misiune de pe ISS, a fost lansat la începutul anului 2018 de la Centrul Spaţial Kennedy din Cape Canaveral, Florida, cu o racheră Falcon 9 a companiei Space X, alături de capsula Dragon încărcată cu circa 2.600 kilograme de provizii pentru ISS şi alte echipamente pentru experimente ştiinţifice.

Potrivit NASA, peste 20.000 de deşeuri cu dimensiuni mai mari decât o minge de crichet se află pe orbita Pământului şi se deplasează cu viteze de până la 7823,2 metri pe secundă. De asemenea, se estimează că printre acestea se află şi circa 500.000 de obiecte mai mici.

NEWS ALERT Lovitură grea pentru Ianis Hagi! Anunțul făcut de scoțieni
„Un incendiu subacvatic” masiv se întâmplă în oceane. Experții avertizează întreaga omenire

Lumea se confruntă cu un episod masiv de albire a coralilor din cauza temperaturilor record ale oceanelor, a avertizat luni Administraţia Naţională Oceanică şi Atmosferică a SUA (NOAA), informează AFP.

Inversarea procesului de îmbătrânire ar putea fi posibila. Ce spun oamenii de ştiinţă

Un tip de grăsime care se acumulează odată cu îmbătrânirea ţesuturilor poate fi inversată prin exerciţii fizice, au descoperit oamenii de ştiinţă într-o nouă cercetare publicată vineri.

Afinele sunt, de fapt, roșii. Motivul neașteptat pentru care le vedem albastre

Afinele sunt, de fapt, de o culoare roșu aprins, dar noi le vedem albastre datorită unor nanostructuri din stratul lor ceros care împrăștie lumina albastră și ultravioletă, arată un studiu recent. Mai mult, păsărilor le par de-a dreptul ”fosforescente”.

Cătălin Cîrstoiu va susține o conferință de presă la 18:30. Ar putea face un anunț privind candidatura la Primăria Capitalei

Cătălin Cârstoiu organizează vineri seară o conferință de presă, în care ar urma să răspundă acuzaţiilor de incompatibilitate şi în care ar putea face şi un anunţ referitor la prezenţa în cursa electorală.

Trei dintre avioanele de luptă F-16 cumpărate de MApN din Norvegia au ajuns în România. GALERIE FOTO

Ministerul Apărării Naţionale anunţă că vineri trei aeronave F-16 Fighting Falcon achiziţionate de România de la Regatul Norvegiei au aterizat în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu", de la Câmpia Turzii, în vederea dotării Escadrilei 48 Vânătoare.

Reacție neașteptată a Iranului după atacul atribuit Israelului. „Mai degrabă infiltrare decât atac”

Teheranul minimizează exploziile de vineri atribuite Israelului şi anunţă că nu intenţionează să se răzbune, în dorinţa de a evita un război în regiune.