Nouă descoperire în cazul maladiei Alzheimer. Ce se întâmplă, de fapt, cu celulele creierului

Alzheimer
Shutterstock

Oamenii de ştiinţă din Marea Britanie şi Belgia cred că au descoperit cum mor celulele creierului în cazul bolii Alzheimer. Procesul a fost un mister şi o sursă de dezbateri ştiinţifice timp de decenii.

Echipa, care a publicat un articol în acest sens, în revista Science, face legătura între proteinele anormale care se acumulează în creier şi „necroptoză” – o formă de sinucidere celulară.

Descoperirile au fost descrise ca fiind „extraordinare” şi „importante”, deoarece oferă noi idei pentru tratarea bolii.

Indiciile mult aşteptate

Pierderea celulelor cerebrale, numite neuroni, este cea care duce la apariţia simptomelor bolii Alzheimer, inclusiv la pierderea memoriei.

Din studiile creierului persoanelor cu această boală, cercetătorii ştiu că există o acumularea de proteine anormale numite amiloid şi tau.

Alzheimer
Metoda prin care Alzheimerul poate fi prevenit - studiu
Xi Jinping a făcut cea mai mare restructurare a armatei chineze din ultimul deceniu. Strategia din spatele deciziei sale

Dar oamenii de ştiinţă nu au reuşit să facă legătura între aceste trăsături cheie ale bolii.

Iată ce cred acum cercetătorii – de la Institutul de Cercetare a Demenţei şi de la University College London (UCL), Marea Britanie, şi KU Leuven, din Belgia, – că se întâmplă.

Ei spun că amiloidul anormal începe să se acumuleze în spaţiile dintre neuroni, ceea ce duce la inflamarea creierului, lucru care nu este pe placul neuronilor. Ascest lucru începe să le schimbe chimia internă.

Apar încurcăturile (ghemurile) neurofibrilare de proteine tau şi celulele creierului încep să producă o moleculă specifică (se numeşte MEG3) care declanşează moartea prin necroptoză.

Necroptoza este una dintre metodele pe care corpul uman le foloseşte în mod normal pentru a elimina celulele nedorite, pe măsură ce se produc altele noi.

Celulele cerebrale au supravieţuit atunci când echipa a reuşit să blocheze MEG3.

„Aceasta este o descoperire foarte importantă şi interesantă”, a declarat pentru BBC cercetătorul, profesorul Bart De Strooper, de la Dementia Research Institute din Marea Britanie.

„Pentru prima dată obţinem un indiciu despre cum şi de ce mor neuronii în boala Alzheimer. Au existat multe speculaţii timp de 30-40 de ani, dar nimeni nu a reuşit să identifice cu exactitate mecanismele”.

Răspunsurile au venit în urma unor experimente în care celule cerebrale umane au fost transplantate în creierul unor şoareci modificaţi genetic.

Animalele au fost programate să producă cantităţi mari de amiloid anormal.

Recent, s-a reuşit dezvoltarea unor medicamente care elimină amiloidul din creier şi care marchează primele tratamente pentru a încetini distrugerea celulelor cerebrale.

Prof. De Strooper spune că prin descoperirea faptului că blocarea moleculei MEG3 poate întârzia moartea celulelor cerebrale ar putea duce la „o întreagă nouă linie de dezvoltare a medicamentelor”.

Totuşi, acest lucru va necesita încă ani mulţi de cercetare.

FOTO A comis-o! Mihai Stoica, plin de sânge la sărbătoarea de titlu a FCSB-ului
Povestea dramatică a unei mame care și-a pierdut fiica, dar nu știa. Femeia murise de cancer la sân

Jayne, asistent social, a fost diagnosticată cu Alzheimer timpuriu la vârsta de 52 de ani. Soțul ei nu avea nici cea mai mică idee de ce aceasta începuse să își piardă memoria și să uite, de exemplu, programările pe care le avea.

Metoda prin care Alzheimerul poate fi prevenit - studiu

Boala Alzheimer, cea mai răspândită formă de demență, afectează memoria și, în formele avansate, poate interfera cu capacitatea oamenilor de a îndeplini sarcinile zilnice de bază.

Demonstrație de forță a trupelor NATO, cu ”dedicație” pentru Rusia: Această zonă rămâne sub protecţia Alianţei!

Alianța NATO a încheiat un exerciţiu militar, "Brave Griffin", la frontiera dintre Polonia şi Lituania privind securizarea faimosului Coridor Suwalki.

Pacienții români, trimiși de la spitalele de stat la cele private. Cum se întâmplă, de fapt, în alte țări din UE

În multe state, medicii lucrează și la stat și la privat, iar interzicerea acestei practici ar goli spitalele publice. Doar că în alte țări, situația este bine reglementată și pacienții nu sunt forțați să meargă la privat.

Ca să prindă viteză în cursa pentru Primăria Capitalei, liberalul Sebastian Burduja a venit cu motocicleta să se înscrie

Ca să prindă viteză în cursa pentru primăria Capitalei, liberalul Sebastian Burduja a venit cu motocicleta să își depună candidatura.