Un roman din 100 ia masa in oras si nu acasa. Cat de profitabila e piata restaurantelor din Romania
In Romania piata restaurantelor ramane una profitabila, dar si riscanta. Anual, aproximativ 600 de localuri intra in faliment doar in Bucuresti.
Este drept ca tot atatea le iau locul incercand sa-i atraga pe cei cu venituri medii si mari.
Multi proprietari, care au mesele pline, indiferent de sezon si de starea economiei, au acceptat mici compromisuri, preturi la jumatate pentru meniuri prestabilite sau reduceri considerabile pentru clientii fideli.
Doar un roman dintr-o suta ia pranzul mai mult la restaurant decat acasa. Corporatistul grabit si turistul care scaneaza meniul dupa promotii sustin acum incasarile restaurantelor "haute gastronomie".
"A crescut concurenta, e mai mare lupta pentru clienti. Nu fac preturile in functie de cat vreau sa-mi ramana in buzunar, ci in functie de pretul materiei prime. Daca vreau calitate buna, trebuie sa platesc mult", spune Jakob Hausmann, proprietar de restaurant.
Intr-un restaurant, din doua comenzi pentru pranz una este pentru meniul prestabilit. Acest tip de oferta a fost atat de atractiv, incat a aparut inca un mecanism de fidelizare - 10% din valoarea fiecarei note de plata intra, sub forma de bani virtuali, pe un card de membru. Cu cat vii mai des, cu cat acumulezi mai mult. Au fost clienti care au "achitat" facturi de 500-600, chiar 2000 de lei folosind nu un card de debit, ci pe cel de membru.
Cele mai frecventate restaurante sunt cele cu specific asiatic- chinezesc, japonez, vietnamez, thailandez. Intr-un astfel de local, profitul lunar depaseste 10.000 de euro.
120 de milioane de euro trec anual, in Romania, din portofelele clientilor in conturile restaurantelor.
Avem exemple in care un chef talentat si un management eficient au adus amortizarea inca din prima luna. Dar sunt multe si proiectele care au esuat, lasand investitorului pierderi chiar si de 3 milioane de euro.