Infrastructura la pamant. Romania, campioana la kilometri de incompetenta
In ultimii trei ani, Romania a incasat peste 30 de milioane de euro din cele aproape 5 miliarde de euro pe care Uniunea Europeana ni i-a dat pentru infrastructura. Adica vreo jumatate de procent. Asta in timp ce ne stricam masinile in gropi.
Daca noi deschidem cu chiu cu vai cate un santier, pe care il blocam repede, vecinii bulgarii ne-au luat-o de multe inainte.
"In ultimii doi ani am inaugurat 42 de kilometri din autostrada Transilvania si 17,5 kilometri din cea de la Sibiu care face parte din coridorul IV European. Cei care spun ca acest Guvern nu a facut nimic in materie de autostrazi sa compare datele cu cele alte altor guverne si vor avea o surpriza", spune premierul Emil Boc.
O surpriza neplacuta este ca am ajuns sa ne laudam cu vreo 30 de kilometri de autostrada, in loc de 200 pe an cum s-au promis. Construim incet si scump, iar banii nu ne ajung niciodata la buget. Tocmai de aceea Uniunea Europeana ne ofera 4,7 miliarde de euro gratis pentru infrastructura. 2, 5 miliarde numai pentru autostrazi.
La preturile romanesti ne-ar ajunge pentru 250 de kilometri de sosea rapida. Bulgarii se lauda ca pot face 1.000 cu aceiasi bani. Problema este ca pentru fiecare euro primit trebuie sa cheltuim si noi unul. Asa ca bulgarii s-au imprumutat de la Banca Mondiala ca sa puna partea lor si sa ia rapid banii de la Bruxelles. Noi mai asteptam.
Asta pentru ca si povestea cu bancile de investitii este tipic romaneasca. BERD s-a oferit sa finanteze autostrada Comarnic Brasov. Castigatorii licitatiei, consortiul Vinci-Aktor s-au retras in primavara pe motiv de criza, insa banca tot ar da banii unui alt castigator.
Intr-un comunicat de presa, BERD reitereaza interesul de a sustine proiecte private viabile in domeniul infrastructurii de transport din Romania, doar ca nu mai are cu cine discuta pe aceasta tema.
Ramane in picioare Coridorul IV paneuropean care ar trebui sa lege Constanta de Arad prin Bucuresti. Pe majoritatea tronsoanelor santierele sunt insa blocate de lipsa banilor ori de proceduri birocratice interminabile.
De altfel, cat de prost finantator de autostrazi este statul se vede inca de la periferia Bucurestiului. Pe aici ar fi trebuit sa treaca din primavara autostrada Bucuresti-Ploiesti. Finantata strict de la buget, fara nimic de la Uniunea European, a ramas fara bani. Asa ca proiectul mai intarzie inca un an sau doi.