Hipermarketurile se extind, magazinele de bloc risca falimentul. "Pe o raza de 3km,scapa cine poate"
Desi la prima vedere, toti romanii se vaita ca nu au bani, comerciantii duc un adevarat razboi pentru fiecare metru patrat de spatiu disponibil.
Daca marile lanturi de hipermarketuri isi continua politica de extindere, magazinele mici sunt pandite de faliment. Deja in Romania, aproape jumatate din marfuri se vand prin centrele comerciale.
Cum era de asteptat in Bucuresti, unde sunt cele mai mari salarii, se deschid si cele mai multe magazine. Fostele uzine comuniste continua sa se transforme. 20 de asemenea magazine au fost inaugurate in ultimii 10 ani in Capitala si alte 150 in intreaga tara. Francezii de la Carrefour au cea mai dezvoltata retea. Urmeaza Kaufland si Auchan.
Pentru afacerile de la parter de bloc aparitia unui astfel de gigant echivaleaza cu falimentul. Analistii in retail spun ca pe o raza de cel putin 3 kilometri scapa cine poate. Solutia pentru supravietuire:
"Un magazin care sa serveasca doar locuitorii blocului respectiv sau consumului de scurta durata pentru cereri cand oamenii nu merg la hipermarket'', este de parere Vlad Vlasceanu, analist.
Si care sunt aceste produse? In afara de paine, apa, lactate cafea sau tigari, omul cauta cel mult niste mezeluri proaspete. Pentru toate celelalte raman cumparaturile saptamanale de la hipermarket. Daca ai masina.
Iar datele arata ca foarte multi fac acest drum. In urma cu 5 ani, marile magazine aveau o cota de piata de 18%. Astazi au ajuns la 47 de procente si continua sa se dezvolte.
Chiar si asa piata din Romania este cu mult in urma fata de ce se intampla in restul Uniunii Europene, unde exista cate un hipermarket la 10.000 de locuitori in timp ce la noi exista unul la 100.000 de locuitori.