Medicii români trebuie să învețe să comunice cu pacienții. Ce înseamnă "bedside manners"


Ultimul update: Duminica 17 Noiembrie 2019 20:29
Data publicarii: Duminica 17 Noiembrie 2019 17:41
Categorie: Stiri Sanatate

Comunicarea dintre doctor și pacient nu este o prioritate pentru cei care concep cursurile în facultățile noastre de medicină.

 

 

Nu este de mirare că, în unele cazuri, pacienții află brutal că au boli incurabile și nu înțeleg tratamentul. Iar copiii cărora medicii nu le explică intervențiile pe înțelesul lor rămân cu traume adânci.

 

Peste 100 de medici rezidenți trec acum printr-un training finanțat de o asociație a pacienților cu boli cronice.

Sașa pleacă spre sala de operație cu mașina. Urcă în lift, intră în blocul operator. Stă o oră sub anestezie totală. Încă buimacă, primește explicații, de față cu mama, despre o broscuță cazată, în mod inexplicabil, la ea sub buric.

”Uite, aici am făcut o poză. Unde e pansamentul alb. Aici e burtica, ne uităm să vedem dacă ai broscuțe în burtică. ”

Doctorul spune că broscuța s-a dus, iar fluturașul - acul perfuziei - o va urma.

Mama îndurerată știe însă cum e să primești diagnostice dure, de față cu copilul: ”Mai am o fetiță cu dizabilitate și din cauza asta am trecut prin mai multe situații...”

Acum a nimerit un doctor format în străinătate.

George Salavastru, șef secție chirurgie Gomoiu: ”De multe ori stăteam cu mănușile așa, pregătit să cos un copil, că așa era protocolul acolo, să relaxeze copilul care urlă plin de sânge și, obișnuit ca în România, hai repede să coasem, stăteam o jumătate de oră până când îl calmau, îl relaxau și abia după aia făceam intervenția. ”

Sintagma "bedside manners" se referă la "manierele" medicului, alături de patul bolnavului. La felul cum doctorul se poartă cu un pacient care nu vine să-l deranjeze sau să-i ocupe timpul, ci să își recapete sănătatea. E un set de abilități care se învață ca la școală.

Dar, de 6 ani, UMF Carol Davila, care dă anual peste 1000 de absolvenți, nu mai are un curs dedicat comunicării dintre medic și pacient.

Peste 100 de rezidenți au intrat acum într-o sesiune de training, ținută de o fundație a pacienților cronici.

Radu Gănescu, președintele fundației C.O.P.A.C.: ”Am încercat să le transmitem cât de important e pentru pacient ca, ieșind din cabinetul medicului, să fie absolut convins că ce i-a spus medicului e bun pentru sănătatea lui. Studenții au înțeles.”

Asemenea cursuri sunt obligatorii în programa universităților de medicină străine. Doctorii nu au voie să dea false speranțe.

Mirel Toma, medic stomatolog: ”Evităm folosirea cuvintelor care pot fi un trigger pentru ei. Nu spunem înțeapă, doare, ac, seringă.”

De asemenea, nici unui adult medicul n-ar trebui să îi spună, cinic, că nu mai are șanse. Un nou modul de consiliere pentru doctori va fi ținut anul viitor.

VIDEO PROTVPLUS.RO