"Cadou" de Craciun: CE asteapta sa primeasca noua varianta a taxei auto
UPDATE: Comisia Europeana asteapta ca Guvernul Romaniei sa trimita la Bruxelles noua varianta a taxei pe poluare pentru a fi evaluata. Guvernul a motivat scumpirea taxei prin faptul ca vrea ca industria auto romaneasca sa iasa din impas.
Potrivit purtatorului de cuvant al comisarului UE pentru Taxa si Uniune Vamala, Maria Assimakopoulou, Comisia Europeana nu a fost informata oficial despre decizia Guvernului Romaniei de a majora de pana la trei ori taxa pentru masinile rulate.
Noua varianta a taxei auto incinge spiritele. In ultimele 24 de ore, mii de romani au comentat pe www.stirileprotv.ro. Sunt nemultumiti ca taxa dispare doar in cazul masinilor noi, cu motoare mai mici de doi litri, dar se tripleza pentru celelalte autovehicule, indiferent de anul de fabricatie.
Ce solutii au cei care si-au cumparat masina inainte de modificarea taxei, dar nu au inmatriculat-o inca? Indiferent de toate celelalte documente, merg la Registrul Auto. Doar ca, numai cine reuseste sa faca omologarea pana pe 15 decembrie prinde taxa mai mica.
Proprietarii de masini second-hand ar trebui sa le inmatriculeze acum, iar cei cu masini noi sa circule cu numere rosii, provizorii, pana la intrarea in vigoare a taxei. Atentie insa! Taxa se tripleaza deasemenea si pentru masinile noi cu motoare mai mari de 2000 de cmc.
Guvernul a aruncat un colac de salvare industriei auto. In timp ce taxa de poluare pentru autoturismele noi se suspenda, masinile la mana a doua se intorc la vremurile in care taxa era mai scumpa decat ele.
Astfel, taxa auto pentru masinile second-hand se tripleaza si poate ajunge si la 8.000 de euro la prima inmatriculare in Romania.
Decizia anuntata inca de miercuri de premierul Tariceanu a devenit joi ordonanta de urgenta si se aplica din 15 decembrie.
Ordonanta reia totodata masura adoptata deja de Guvern pentru masinile Euro 4, respectiv scutirea de la plata pentru toate autovehiculele noi inmatriculate atat in Romania, cat si in celelalte state ale UE.
Suspendarea taxei aduce o ieftinire de pana la 600 de euro numai pentru masinile noi, cu motor mai mic de 2000 de centimetri cubi. In cazul celor mai vechi, taxarea devine usturatoare.
La o masina cu motor Euro 2 de 1,6 litri euro, veche de 10 ani, taxa creste de la 1.500 la 4.500 de euro. La una veche de 6 ani, cu motor Euro 3 de 2 litri, taxa actuala de 1.100 euro urca la 3.300. Iar pentru o masina de trei ani, cu motor Euro 4, cumparatorul va plati 1200 de euro, in loc de 400.
Aceasta masura incearca sa incurajeze industria auto, afectata puternic de criza economica internationala, dar si de invazia masinilor second-hand.
Guvernantii au mai decis, de asemenea, cresterea primei de casare pentru scoaterea din uz a masinilor uzate. Astfel, prima de casare a fost majorata de la 3.000 lei, la 3.800 lei pentru aproximativ 60.000 masini care se presupune ca vor fi scoase din uz.
Indiferent ce isi doreste guvernul de la taxa pe poluare, varianta finala trebuie sa treaca si pe la Comisia Europeana. Comisarul pentru taxe si impozite s-a pronuntat deja de mai multe ori impotriva unei taxe care discrimineaza fie masinile noi, fie pe cele second-hand.
Se justifica triplarea taxei auto pentru masini second-hand?
Sursa: Pro TV
Etichete: sedinta de Guvern, masini, taxa auto, Călin Popescu Tăriceanu,
Dată publicare:
04-12-2008 00:00