De ce au fost cenzurate caricaturile din Charlie Hebdo in principalele ziare din SUA si Marea Britanie
Unele dintre cele mai importante institutii de presa din lume, intre care The Telegraph si The New York Times, Associated Press si CNN, au cenzurat difuzarea caricaturilor cu profetul Mahomed, in contextul atacului terorist de la Charlie Hebdo.
Ziare majore, retele de televiziune si site-uri importante au ales sa nu difuzeze sau sa difuzeze blurat caricaturile cu profetul Mahomed din saptamanalul satiric Charlie Hebdo, in contextul atacului terorist care a avut loc miercuri, la sediul publicatiei, si care s-a soldat cu 12 morti, potrivit BuzzFeed, unul dintre cele mai cunoscute site-uri de stiri cu tematica sociala la nivel international.
Thursday's UK newspaper front pages #tomorrowspaperstoday #bbcpapers #CharlieHebdo #JeSuisCharlie pic.twitter.com/dDA2UfVScd
— Nick Sutton (@suttonnick) January 7, 2015
Astfel, cotidianul britanic The Telegraph a prezentat blurat una dintre reprezentarile satirice ale lui Mahomed care a fost publicata initial pe coperta uneia dintre editiile anterioare ale Charlie Hebdo.
The Telegraph a folosit de asemenea o imagine decupata cu Stéphane Charbonnier (Charb), directorul Charlie Hebdo, ucis in atentatul de miercuri. in aceasta imagine, Stéphane Charbonnier tine in maini publicatia Charlie Hebdo, insa fotografia prezentata de The Telegraph a fost taiata astfel incat sa nu se vada caricatura cu profetul Mahomed de pe prima pagina a ziarului francez.
.@telegraph: You mistakenly cropped this picture a little tight. pic.twitter.com/RKjV2MNxw4
— Michael C Moynihan (@mcmoynihan) January 7, 2015
Si ziarul american The New York Daily News a folosit imagini blurate ale caricaturilor care il prezentau pe profetul Mahomed. De exemplu, cotidianul american a difuzat o caricatura blurata din 2011, in urma publicarii careia sediul Charlie Hebdo a fost incendiat.
Wow. Shame on the @NYDailyNews. This is just sickening. http://t.co/da3MGqZlX0 pic.twitter.com/wGv0rI46xZ
— Lachlan Markay (@lachlan) January 7, 2015
Reprezentantii The Telegraph si The New York Daily News nu au raspuns imediat cererilor adresate de jurnalistii BuzzFeed pentru a motiva deciziile de a blura desenele cu profetul Mahomed.
Pe de alta parte, reprezentantii cotidianului american The New York Times, o alta publicatie care a cenzurat difuzarea caricaturilor cu profetul Mahomed, au explicat decizia lor: "Potrivit standardelor Times, nu publicam in mod obisnuit imagini sau materiale care incearca in mod deliberat sa ofenseze sensibilitati religioase. Dupa o analiza profunda, editorii Times au decis ca descrierea respectivelor caricaturi va oferi cititorilor suficiente informatii pentru a intelege stirile (referitoare la atacul de la sediul Charlie Hebdo, n.r.)".
Pe de alta parte, potrivit BuzzFeed, alte institutii de media au preferat sa fie mai subtile, prezentand imagini decupate care nu au inclus imaginea profetului Mahomed. Astfel, trei imagini cu Stéphane Charbonnier (Charb), directorul Charlie Hebdo, au fost promovate, miercuri, de agentia internationala de stiri Associated Press (AP), dupa atacul armat, insa niciuna nu a inclus o imagine a vreunei coperte a publicatiei.
Purtatorul de cuvant al AP, Paul Colford, a confirmat pentru BuzzFeed decizia editoriala a agentiei de stiri de a nu promova caricaturi cu profetul Mahomed.
"A fost politica noastra editoriala de mai multi ani sa ne abtinem sa promovam in mod deliberat imagini provocatoare", a mai spus Paul Colford.
Cu toate acestea, multe institutii de media au ales sa foloseasca imagini din arhiva AP, referitoare la acest subiect, in ciuda faptului ca agentia de stiri a decis miercuri sa promoveze doar acele imagini care nu prezinta caricaturi ale profetului Mahomed.
Decizia unor institutii de presa de a nu promova astfel de caricaturi a aparut inca din 2005 si 2006, dupa publicarea unor astfel de imagini intr-o publicatie daneza. Acele caricaturi au determinat proteste la nivel international, in timp ce publicatia daneza si caricaturistii sai au primit amenintari cu mopartea.
La momentul respectiv, unele institutii de media au publicat caricaturile in semn de solidaritate cu publicatia daneza, in timp ce alte organizatii de presa au decis sa le cenzureze. Printre acestea din urma s-a numarat si reteaua de televiziune CNN, care a difuzat o imagine blurata a caricaturilor respective.
La fel s-a intamplat si miercuri, dupa atacul armat de la sediul Charlie Hebdo, cand CNN a difuzat din nou imagini blurate ale caricaturilor publicatiei daneze si nu a prezentat deloc imagini ale caricaturilor publicate de Charlie Hebdo.
"Pe parcursul derularii acestor evenimente dureroase, am discutat permanent despre cele mai bune modalitati de a aborda chestiunile si despre modul de difuzare a imaginilor pe platformele noastre", a declarat un purtator de cuvant al CNN, precizand ca discutiile in acest sens vor continua pe parcursul derularii evenimentelor. Acesta a mai spus ca, desi nu au fost prezentate aceste caricaturi care sunt considerate ofensatoare de multi musulmani, imaginile au fost descrise in detaliu in materialele difuzate de CNN.
CNN nu este insa singura retea de televiziune care nu a aratat deloc caricaturile Charlie Hebdo. De fapt, potrivit BuzzFeed, cele mai mari retele de televiziune din lume, intre care NBC News, MSNBC, CNBC, ABC News si CBS News, au decis sa nu difuzeze aceste imagini.
Pe de alta parte, desi Fox News a difuzat miercuri o imagine a unei caricaturi cu profetul Mahomed, reprezentantii acestei televiziuni au anuntat ca nu planuiesc sa reia difuzarea respectivei imagini.