Operaţiunea "Mercur". ANAF a demarat cea mai amplă campanie de verificare a magazinelor online suspectate de fraudă
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat, prin Direcția Antifraudă, operațiunea “Mercur” de verificare a veniturilor nedeclarate obținute din comerțul electronic nefiscalizat.
Operațiunea a fost declanșată ca urmare a extinderii acestui tip de acte de comerţ şi a numărului foarte mare de sesizări primite, în special pentru nereguli privind imposibilitatea de a beneficia de garanţie în lipsa documentelor fiscale, a anunţat joi instituţia.
Din analizele preliminare s-a observat că, odată cu creşterea exponenţială a vânzărilor online prin platforme cu reputaţie şi standarde ridicate, s-a intensificat şi comerţul cu mărfuri contrafăcute sau operate de firme fantomă, în special prin intermediul unor persoane fizice sau site-uri paravan, care operează pe perioade scurte.
Mai mult decât atât, diversificarea marilor operatori, prin lansarea unor marketplace, a reprezentat o oportunitate pentru firmele sau persoanele care comercializau produse fără a fiscaliza veniturile sau care vindeau produse contrafăcute.
În prima etapă, inspectorii antifraudă au analizat peste două milioane de vânzări on line de bunuri livrate prin curier şi a început verificarea a peste 500 dintre clienţii firmelor de curierat rapid cu cel mai mare volum de livrări cu plata "ramburs" sau în conturi bancare.
Monitorizarea şi analiza comerţului din marile centre angro, achiziţiile din UE şi importurile extracomunitare cu vânzările on line şi a livrărilor cu încasare "ramburs" sau plată online realizate de firmele de curierat rapid au evidenţiat tipologii de acţiune, în principal de către persoane fizice care cumpără produse la preţuri subevaluate, pe care le vând en-detail online şi încasează de la cumpărători contravaloarea, fără plata obligaţiilor fiscale.
Furnizorii acestor persoane fizice achiziţionează intracomunitar sau importă bunurile prin firme proprii sau intermediare, care sunt apoi "lichidate" după finalizarea formalităţilor de vămuire.
ANAF menţionează că va iniţia, în perioada imediat următoare, acţiuni de control în vederea recuperării taxelor şi impozitelor datorate, acolo unde este cazul, prin măsuri şi proceduri fiscale.
ANAF recomandă tuturor comercianţilor şi face un apel către persoanele fizice sau juridice, care au realizat vânzări cu livrare prin curierat, să se asigure că au achitat toate obligaţiile fiscale datorate bugetului de stat.
De asemenea, pentru a evita sancţiunile şi impunerile legale, cei care au omis să-şi declare veniturile obţinute o pot face în perioada imediat următoare, prin conformare voluntară, şi astfel vor putea beneficia de toate facilităţile fiscale aplicabile pentru a intra în legalitate, ceea ce va duce şi la evitarea calculului de penalităţi.
Totodată, ANAF precizează că operaţiunea "Mercur" va continua în ritm accelerat şi va fi extinsă pentru asigurarea fiscalizării încasărilor provenite din vânzările on line de bunuri şi servicii.
Izolarea din cauza Covid-19 a dat un impuls comerțului electronic
În timp ce retailerii tradiţionali au anunţat concedieri importante pe fondul pandemiei de coronavirus, unele firme renunţând la mai multe mii de angajaţi, izolarea a dat un impuls semnificativ comerţului electronic, informează AFP.
Potrivit firmei de consultanţă Kantar, comerţul electronic internaţional a urcat cu 41% în doar trei luni din acest an, comparativ cu o creştere cu 22% pe ansamblul anului 2020, în condiţiile în care pandemia a transformat obiceiurile de cumpărare.
Un exemplu în acest sens este anunţul făcut la finele lunii august de retailerul britanic Marks & Spencer referitor la concedierea a 7.000 de angajaţi. Câteva ore mai târziu, grupul american de e-commerce Amazon anunţa că va angaja 3.500 de persoane în SUA.
"Este foarte clar că digitalizarea comerţului, chiar dacă există de mai mult timp, cunoaşte o accelerare enormă", a spus Herve Gilg, director de operaţiuni la firma de servicii pentru companii Alvarez & Marsal.
În opinia acestuia, beneficiile sunt culese de acele companii care derulează deja online o parte importantă din activităţile lor. Din nou în frunte este Amazon, care şi-a dublat profitul net în al doilea trimestru al acestui an, în pofida pandemiei de coronavirus, se mai spune în ştirea AFP, publicată pe site-ul ednh.
Situația, similară și în România
Comerțul online a explodat pe timpul pandemiei de coronavirus. O avalanșă de comenzi a plecat, în toată perioada pandemiei și în special în perioada de lockdown, către firmele de curierat, devenite esențiale pentru oameni și companii. După cifre, perioada izolării la domiciliu era la fel ca de Black Friday în fiecare zi, după cum scria Știrile ProTV în luna aprilie.