Digitalizarea sistemului de pensii înaintează cu paşi greoi. Pe de o parte, în mai puţin de an peste 2 milioane şi jumătate de dosare au trecut de pe hârtie în sistem electronic însă la fel de multe aşteaptă să fie informatizate.

Pe de altă parte, conturile online, atât pentru pensionari cât şi pentru angajaţii care vor să îşi acceseze contribuţiile se obţin abia după multe drumuri pe la ghişee. Din această lună, pentru prima dată, vârsticii au primit taloane de pensii electronice.

Talonul electronic ar trebui să fie primul pas spre digitalizarea sistemului naţional de pensii. Este valabil din această lună și ajunge doar la pensionarii care au deschis un cont online pe portalul casei naționale de pensii.

Documentul conține inclusiv un cod QR pe care pensionarii îl pot prezenta la mediciul de familie, în locul vechiului talon de pensie.

Până în acest moment, la nivel național au fost generate aproximativ 9 mii de taloane digitale, mai puțin de unu la sută din cei aproape 5 milioane de pensionari. În București, de exemplu, au fost depuse aproximativ 3.500 de cereri pentru generarea talonului electronic.

Procedura este greoaie și impune mai multe drumuri la casele de pensii şi cu mulţi paşi complicaţi pentru un vârstnic.

Preda Laurențiu, pensionar: ”Am întrebat dacă pot să îmi trimită talonul prin online. Se poate, dar trebuie să îmi facă un cont online pe telefon. Mă descurc. Dacă nu eu mă ajută copiii”.

Alina Frățică, șef Serviciu și Contribuții Socialecasa de pensii: ”Întodeauna începuturile sunt greoaie, fie nu aveau imprimante, fie nu înțelegeau bine procedura, fie nu aveau adrese de e-mail, în schimb, cu timpul s-au înțeles aceste lucruri”.

Drumuri la ghişeele casei de pensii fac și angajații interesați să își deschidă un cont online și să își verifice contribuțiile. Reprezentații casei naționale de pensii le cer oamenilor să aducă fizic cererile semnate. Peste 150 de mii de astfel de conturi sunt deja active.

Stufos și greoi este și procesul de digitalizare a dosarelor de pensie aflate în plată. Aici, datele sunt introduse manual, filă cu filă în sistem. Pe zi, un angajat ajunge să introducă și 40 de dosare.

Până în acest moment, au fost evaluate peste două milioane și jumătate de dosare. Tot atâtea aşteaptă la rând.