Lucrarile la autostrada Comarnic-Brasov nu au inceput, dar s-au scumpit!
Cum vine asta? Ei, bine cea mai scumpa autostrada din istoria Romaniei, Comarnic-Brasov, bate recorduri nedorite inca din faza de proiect. Nu s-a sapat nici macar un metru de drum, dar pretul lucrarii a crescut. Contractul are portite si permite asta!
Cand te pregatesti sa platesti 30 de milioane de euro pentru fiecare kilometru de autostrada, orice imbunatatire inseamna o avere. Traseul mai scurt cu aproape trei kilometri fata de proiectul initial a fost cheia succesului pentru consortiul castigator.
Tunelele de la Sinaia sau Busteni, spre exemplu, rezolva problema unor exproprieri foarte scumpe in zona statiunilor montane. Aceleasi tuneluri deschid insa si o cutie a Pandorei.
Teoretic era avantajos sa mergem pe mana unui concesionar care vine, construieste pe o suma fixa, dupa care returnam banii in rate pe 30 de ani. Desi proiectarea se face in urma unor studii complexe, inclusiv de sol, constructorii vor sa scumpeasca lucrarea daca sapaturile sunt prea grele. Si cum exista 50 de modificari la contract, pot cere bani mai multi pentru fiecare problema pe care o gasesc pe teren.
Asa ca statul risca sa plateasca sute de milioane de euro in plus pe langa miliardul de care stiam deja.
Din pacate sau din fericire, castigatorii licitatiei nu au inca banii necesari. Nici contractul propriu zis nu a fost semnat. Mai avem de asteptat 11 zile ca sa aflam pretul corect al celei mai scumpe dintre autostrazile Romaniei.