Moartea pilotului Dan Ștefănescu | Nu au fost identificate înregistrări privind reparaţia capitală a aeronavei

acc aviatic

AIAS a publicat, joi, raportul final de investigaţie în cazul accidentului aviatic produs, în martie 2022, în apropierea aerodromului Strejnic, soldat cu decesul pilotului Dan Ştefănescu.

În document se precizează că nu au putut fi identificate înregistrări privind efectuarea reparaţiei capitale a aeronavei, menţionându-se că fabricantul recomandă o astfel de reparaţie la îndeplinirea unor condiţii despre care însă nu au putut fi găsite înregistrări, scrie Agerpres.

Această aeronavă a fost fabricată în Rusia de firma Sukhoi pentru a participa la competiţiile de acrobaţie aeriană. În anul 2004 a obţinut primul certificat de navigabilitate 'EXPERIMENTAL' în statul de înmatriculare (SUA). Începând cu data de 24.04.2008 a fost emis un certificat de navigabilitate similar cu valabilitate nelimitată, fiind permise zboruri acrobatice. La acest certificat au fost anexate limitări de operare (Experimental Operating Limitation), unde, conform punctului (17), este necesar ca la fiecare 12 luni să fie efectuată o inspecţie în conformitate cu FAR 43 Apendix D. Fabricantul recomandă efectuarea reparaţiei capitale la îndeplinirea uneia dintre următoarele condiţii: 1250 ore zbor sau 2500 aterizări (pe piste betonate) sau la 10 ani. De la data fabricaţiei şi până la data accidentului, logbook-ul aeronavei nu conţine înregistrări privind reparaţia capitală a aeronavei. Conform reglementărilor FAA, pentru aeronava care are certificat de navigabilitate EXPERIMENTAL, este necesar ca anual să fie efectuată o inspecţie care să confirme că aeronava îndeplineşte condiţiile de siguranţă pentru operare. Nu sunt alte cerinţe explicite privind întreţinerea tehnică a aeronavei. (...) Din anul 2008, activităţile de întreţinere s-au efectuat în conformitate cu reglementările FAA, respectiv FAR 43 Anexa D. (...) În timpul investigaţiei nu au putut fi identificate înregistrări privind efectuarea reparaţiei capitale, numărul aterizărilor efectuate (pistă de iarbă şi pistă betonată) şi nici numărul orelor efectuate în regim acrobatic”, arată AIAS.

De asemenea, în raport se menţionează că ultima inspecţie anuală a fost consemnată în data de 05.05.2021.

Conform documentului, cauza accidentului o constituie pierderea controlului aeronavei, ca urmare a ruperii piesei fixare profundor.

Citește și
avion prabusit
Reacția MApN, după moartea pilotului Dan Ştefănescu: Aripa dreaptă a "Iacărilor Acrobaţi" era nelipsit la show-urile aeriene
Putin are un plan de împărțire a Ucrainei care implică și România și i-l va propune lui Trump

Cauza producerii accidentului o constituie pierderea controlului aeronavei, ca urmare a ruperii piesei fixare profundor stânga care a dus la pierderea comenzii acestuia”, se arată în raport.

Potrivit sursei citate, în jurnalul tehnic al aeronavei nu sunt înregistrări privind intervenţii la sistemul de fixare al profundorului.

În jurnalul tehnic al aeronavei nu au putut fi identificate înregistrări privind lucrări la sistemul de fixare al profundorului. În timpul investigaţiei, la fixarea celor două profundoare pe elementul suport au fost identificate şuruburi diferite, precum şi piuliţe diferite. Niciunul dintre cele două şuruburi nu avea instalat şplintul de siguranţă al piuliţei. Una dintre piuliţe este crenelată, dar nu a fost folosit şplint pentru a o siguranţa, iar cealaltă este de uz general şi nu permite siguranţarea”, se arată în constatările din raportul AIAS.

Investigaţia privind siguranţa aviaţiei civile nu stabileşte vinovăţii, responsabilităţi sau răspunderi juridice. În consecinţă, utilizarea acestui RAPORT în alte scopuri decât cele cu privire la prevenirea producerii accidentelor şi incidentelor aeronautice poate conduce la interpretări eronate”, mai precizează documentul.

Pilotul Dan Ştefănescu, membru al grupului Iacării Acrobaţi, a decedat în urma unui accident aviatic produs, la data de 26 martie 2022, în apropierea aerodromului Strejnic.

Dan Ştefănescu avea peste 16.000 ore de zbor la activ.

Articol recomandat de sport.ro
După Kosovo, încă o națională contestă victoria la masa verde a României: "A făcut apel și rămâne fermă"
După Kosovo, încă o națională contestă victoria la masa verde a României: "A făcut apel și rămâne fermă"
Citește și...
Pilotul Dan Ştefănescu şi-ar fi pierdut viaţa în impactul avionului Suhoi- 31 cu solul
Pilotul Dan Ştefănescu şi-ar fi pierdut viaţa în impactul avionului Suhoi- 31 cu solul

Pilotul Dan Ştefănescu de la ''Iacării Acrobaţi'' nu ar fi făcut nici infarct, nici accident vascular cerebral în timpul zborului de sâmbătă, sfârșit tragic la Strejnicu, în Prahova.

Reacția MApN, după moartea pilotului Dan Ştefănescu: Aripa dreaptă a
Reacția MApN, după moartea pilotului Dan Ştefănescu: Aripa dreaptă a "Iacărilor Acrobaţi" era nelipsit la show-urile aeriene

Ministerul Apărării a transmis un mesaj de condoleanţe, sâmbătă, după accidentul în care şi-a pierdut viaţa pilotul Dan Ştefănescu, relatează News.ro.

Reacția lui Codrin Ştefănescu, după anunțul USR-PLUS:
Reacția lui Codrin Ştefănescu, după anunțul USR-PLUS: "Ca să ne ia dracu pe toţi"

Fostul secretar general al PSD Codrin Ştefănescu a reacţionat, duminică, după ce Alianţa USR-PLUS şi-a anunţat candidatul la alegerile prezidenţiale, în persoana lui Dan Barna.

Prima reacție a ministrului Carmen Dan în scandalul plăcuțelor anti-PSD
Prima reacție a ministrului Carmen Dan în scandalul plăcuțelor anti-PSD

Ministrul Afacerilor Interne, Carmen Dan, a avut o primă reacție în cazul lui Răzvan Ştefănescu, şoferul maşinii înmatriculate în Suedia cu numere preferenţiale.

Recomandări
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta

Prima ninsoare serioasă din acest sezon a provocat haos pe drumurile din țară și pe calea ferată. Cele mai mari probleme au fost pe Drumul Național 1, unde, joi înainte de răsărit, un TIR a intrat într-un parapet la Bușteni, blocând complet circulația.

BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui

BEC pentru alegerea preşedintelui României a decis înlăturarea materialelor de propagandă electorală din mediul online care îl ilustrează pe candidatul independent Călin Georgescu şi nu conţin codul de identificare al mandatarului financiar.

UE avertizează: Un tir cu rachetă intercontinentală rusă în Ucraina ar
UE avertizează: Un tir cu rachetă intercontinentală rusă în Ucraina ar "marca o escaladare clară" din partea lui Putin

Un tir cu rachetă intercontinentală a Rusiei împotriva Ucrainei ar "marca o escaladare clară" din partea lui Vladimir Putin, a apreciat joi un purtător de cuvânt al Comisiei Europene, citat de AFP.