Moartea pilotului Dan Ștefănescu | Nu au fost identificate înregistrări privind reparaţia capitală a aeronavei

acc aviatic

AIAS a publicat, joi, raportul final de investigaţie în cazul accidentului aviatic produs, în martie 2022, în apropierea aerodromului Strejnic, soldat cu decesul pilotului Dan Ştefănescu.

În document se precizează că nu au putut fi identificate înregistrări privind efectuarea reparaţiei capitale a aeronavei, menţionându-se că fabricantul recomandă o astfel de reparaţie la îndeplinirea unor condiţii despre care însă nu au putut fi găsite înregistrări, scrie Agerpres.

Această aeronavă a fost fabricată în Rusia de firma Sukhoi pentru a participa la competiţiile de acrobaţie aeriană. În anul 2004 a obţinut primul certificat de navigabilitate 'EXPERIMENTAL' în statul de înmatriculare (SUA). Începând cu data de 24.04.2008 a fost emis un certificat de navigabilitate similar cu valabilitate nelimitată, fiind permise zboruri acrobatice. La acest certificat au fost anexate limitări de operare (Experimental Operating Limitation), unde, conform punctului (17), este necesar ca la fiecare 12 luni să fie efectuată o inspecţie în conformitate cu FAR 43 Apendix D. Fabricantul recomandă efectuarea reparaţiei capitale la îndeplinirea uneia dintre următoarele condiţii: 1250 ore zbor sau 2500 aterizări (pe piste betonate) sau la 10 ani. De la data fabricaţiei şi până la data accidentului, logbook-ul aeronavei nu conţine înregistrări privind reparaţia capitală a aeronavei. Conform reglementărilor FAA, pentru aeronava care are certificat de navigabilitate EXPERIMENTAL, este necesar ca anual să fie efectuată o inspecţie care să confirme că aeronava îndeplineşte condiţiile de siguranţă pentru operare. Nu sunt alte cerinţe explicite privind întreţinerea tehnică a aeronavei. (...) Din anul 2008, activităţile de întreţinere s-au efectuat în conformitate cu reglementările FAA, respectiv FAR 43 Anexa D. (...) În timpul investigaţiei nu au putut fi identificate înregistrări privind efectuarea reparaţiei capitale, numărul aterizărilor efectuate (pistă de iarbă şi pistă betonată) şi nici numărul orelor efectuate în regim acrobatic”, arată AIAS.

De asemenea, în raport se menţionează că ultima inspecţie anuală a fost consemnată în data de 05.05.2021.

Conform documentului, cauza accidentului o constituie pierderea controlului aeronavei, ca urmare a ruperii piesei fixare profundor.

Citește și
avion prabusit
Reacția MApN, după moartea pilotului Dan Ştefănescu: Aripa dreaptă a "Iacărilor Acrobaţi" era nelipsit la show-urile aeriene

Toate meciurile de la FIFA Club World Cup pot fi văzute pe VOYO cu comentariu în limba română.

Cauza producerii accidentului o constituie pierderea controlului aeronavei, ca urmare a ruperii piesei fixare profundor stânga care a dus la pierderea comenzii acestuia”, se arată în raport.

Potrivit sursei citate, în jurnalul tehnic al aeronavei nu sunt înregistrări privind intervenţii la sistemul de fixare al profundorului.

În jurnalul tehnic al aeronavei nu au putut fi identificate înregistrări privind lucrări la sistemul de fixare al profundorului. În timpul investigaţiei, la fixarea celor două profundoare pe elementul suport au fost identificate şuruburi diferite, precum şi piuliţe diferite. Niciunul dintre cele două şuruburi nu avea instalat şplintul de siguranţă al piuliţei. Una dintre piuliţe este crenelată, dar nu a fost folosit şplint pentru a o siguranţa, iar cealaltă este de uz general şi nu permite siguranţarea”, se arată în constatările din raportul AIAS.

Investigaţia privind siguranţa aviaţiei civile nu stabileşte vinovăţii, responsabilităţi sau răspunderi juridice. În consecinţă, utilizarea acestui RAPORT în alte scopuri decât cele cu privire la prevenirea producerii accidentelor şi incidentelor aeronautice poate conduce la interpretări eronate”, mai precizează documentul.

Pilotul Dan Ştefănescu, membru al grupului Iacării Acrobaţi, a decedat în urma unui accident aviatic produs, la data de 26 martie 2022, în apropierea aerodromului Strejnic.

Dan Ştefănescu avea peste 16.000 ore de zbor la activ.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Doliu la Real Madrid: "a murit numărul 1"! O viață închinată clubului blanco
NEWS ALERT Doliu la Real Madrid: "a murit numărul 1"! O viață închinată clubului blanco
Citește și...
Pilotul Dan Ştefănescu şi-ar fi pierdut viaţa în impactul avionului Suhoi- 31 cu solul
Pilotul Dan Ştefănescu şi-ar fi pierdut viaţa în impactul avionului Suhoi- 31 cu solul

Pilotul Dan Ştefănescu de la ''Iacării Acrobaţi'' nu ar fi făcut nici infarct, nici accident vascular cerebral în timpul zborului de sâmbătă, sfârșit tragic la Strejnicu, în Prahova.

Reacția MApN, după moartea pilotului Dan Ştefănescu: Aripa dreaptă a
Reacția MApN, după moartea pilotului Dan Ştefănescu: Aripa dreaptă a "Iacărilor Acrobaţi" era nelipsit la show-urile aeriene

Ministerul Apărării a transmis un mesaj de condoleanţe, sâmbătă, după accidentul în care şi-a pierdut viaţa pilotul Dan Ştefănescu, relatează News.ro.

Reacția lui Codrin Ştefănescu, după anunțul USR-PLUS:
Reacția lui Codrin Ştefănescu, după anunțul USR-PLUS: "Ca să ne ia dracu pe toţi"

Fostul secretar general al PSD Codrin Ştefănescu a reacţionat, duminică, după ce Alianţa USR-PLUS şi-a anunţat candidatul la alegerile prezidenţiale, în persoana lui Dan Barna.

Prima reacție a ministrului Carmen Dan în scandalul plăcuțelor anti-PSD
Prima reacție a ministrului Carmen Dan în scandalul plăcuțelor anti-PSD

Ministrul Afacerilor Interne, Carmen Dan, a avut o primă reacție în cazul lui Răzvan Ştefănescu, şoferul maşinii înmatriculate în Suedia cu numere preferenţiale.

Recomandări
Iranul a atacat cu rachete baze militare americane din Orientul Mijlociu. Trump: „Asalturile au fost foarte slabe” | VIDEO
Iranul a atacat cu rachete baze militare americane din Orientul Mijlociu. Trump: „Asalturile au fost foarte slabe” | VIDEO

Presa iraniană de stat a anunțat, luni, că forțele Teheranului au lansat un atac cu rachete asupra bazei aeriene Al Udeld din Qatar, cotrolată de armata SUA. O altă țintă SUA a Republicii Islamice a fost în Irak.

Programul de guvernare „toată lumea plătește”: criminalizarea evaziunii, facilități eliminate, taxe la pensii. Lista completă
Programul de guvernare „toată lumea plătește”: criminalizarea evaziunii, facilități eliminate, taxe la pensii. Lista completă

Programul de guvernare prevede, printre altele, reorganizarea profundă a ANAF, criminalizarea evaziunii, eliminarea anumitor facilități fiscale, plata CASS pentru pensiile mari și taxarea suplimentară a unor activități precum jocurile de noroc.

România U19, învinsă în semifinalele EURO 2025. „Tricolorii” lui Ion Marin au cedat în fața olandezilor, în Giulești
România U19, învinsă în semifinalele EURO 2025. „Tricolorii” lui Ion Marin au cedat în fața olandezilor, în Giulești

Naţionala U19 a României a pierdut, luni, în semifinalele Campionatul European 2025, găzduit chiar de ţara noastră. „Tricolorii” au fost învinși categoric de Țările de Jos U19, scor 1-3. Finala are loc joi (26 iunie), în direct la PRO TV și pe VOYO.