Mesajele la care trebuie să fie atenți cei care vând produse online. Banii sunt luați direct de pe card
Dacă vreţi să vindeţi ceva pe internet, fiţi atenţi cui şi ce date oferiţi. Numărul atacurilor pe site-urile de anunţuri a crescut foarte mult.
Hoţii se prefac interesaţi de produsul oferit şi vă cer datele cardului, spunând că au nevoie de ele pentru a vă trimite banii. De fapt, cu aceste informaţii, vă golesc contul.
Oana a scos la vânzare pe un site de anunţuri bormaşina soţului. Ulterior a fost contactată în scris, pe WhatsApp, iar exprimarea în limba română i s-a părut ciudată, de parcă ar fi fost tradusă de un robot automat.
Oana Arsene: “Mi-a zis că va trebuie să dau click pe un link şi să bag datele cardului. Atunci mi-am dat seama clar că este ceva în neregulă. Şi când am întrebat dacă asta e nouă metodă, nu mi-a mai răspuns nimic. Prietena mea cea mai bună a pus la vânzare tot aşa nişte haine şi a doua zi a primit mesaj, iar vecina mea chiar săptămâna trecută mi-a povestit că a păţit acelaşi lucru.”
Şi Iulia a fost în aceeaşi situaţie.
Iulia: “Am dat din curiozitate click pe acel link unde mi s-a cerut să introduc numărul de cont şi la un moment dat a apărut o sumă. Nu ştiu să spun, că nu era în lei, cred că era în forinţi şi probabil că dacă dădeam click mi se luau banii de pe card."
În alte cazuri, pretinşii cumpărători nici nu se mai obosesc să traducă în limba romană şi vorbesc direct în engleză.
Andra Nichifor: “Mi s-a părut ciudat că nu punea întrebări despre produs. Era o rochie de mireasă, am verificat codul ţării. Ea mi-a spus că e din Helsinki, iar numărul era de Nigeria. Și atunci mi-am dat seama că ceva este în neregulă.”
Atunci când vreți să vindeţi ceva online, puteţi să vă daţi seama că ceva este în neregulă dacă presupusul cumpărător spune că nu poate vorbi la telefon, dar are timp pentru o conversaţie în scris.
Şi este clar ceva suspect dacă vă sunt cerute datele cardului. Atunci când primiţi bani, trebuie să trimiteţi doar codul IBAN, ataşat contului. Niciodată nu este necesar să furnizaţi numărul cardului, data de expirare şi în special codul de pe spatele cardului.
Folosiţi aceste informaţii doar când plătiţi un produs, când faceţi cumpărături online, dar şi în acest caz ar trebui să fiţi atenţi ca site-urile să fie sigure.
Potrivit Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică, atacatorii îşi diversifică metodele constant, dar sunt câteva elemente pe care le puteţi verifica înainte de o tranzacţie.
Mihai Rotariu, purtător de cuvânt CERT.RO: “Dacă utilizatorul era atent la denumirea domeniului din linkul respectiv, observa că nu se află pe un canal de comunicare oficial, pentru că domeniul era xyz său .shop sau cu totul altceva. Atacatorul se folosea de imaginea brandului, de identitatea vizuală, de aşezarea în pagină, pentru ca pagina respectivă să arate relativ similar.”
Atenţie şi la e-mailurile pe care le primiţi.
Adrian Tomasescu, președinte comisia de carduri ARB: “Aşa cum ştim cu toţii, terminaţia e-mailului aparţine instituţiei care trimite acel mail, numai că în aceste cazuri nu sunt acronimele aparţinând instituţiilor financiare. Observăm o intensificare a acestor atacuri. În ultimele săptămâni au fost nenumărate, fie mesaje care au simulat transmiterea de către bănci sau chiar instituţii ale statului.”
Nu transmiteți niciodată nimănui datele cardului, iar dacă totuşi ajungeţi în această situaţie, sunaţi de urgenţă bancă pentru blocarea cardului şi pentru împiedicarea tranzacţiei. Puteţi anunţa astfel de tentative şi la numărul 1911, dedicat incidentelor de securitate cibernetică.