De ce micii producători nu duc marfa în supermarketuri, deși este mai de calitate și mai ieftină
Dacă vreți să cumpărați produse locale, la un preț mai mic, cea mai bună variantă este să le luați direct de la producători. Un lanț mai scurt, fără intermediari, înseamnă automat și prețuri mai mici.
Mulți producători locali mizează pe clientela proprie și reușesc astfel să își vândă marfa. În același timp, magazinele mici și băcăniile sunt tot mai interesate să aducă astfel de produse și în orașe, pentru că au cerere, doar că adaosul comercial mărește considerabil prețul.
Cristi Mușetescu a preluat afacerea familiei, în Bran, la doar 25 de ani. Produce sute de kilograme de telemea, cașcaval și urdă, în fiecare lună și reușește să vândă tot direct clienților, dar și prin intermediul magazinelor mici din zonă. L-am găsit la cel mai mare târg de agricultură, care are loc zilele acestea în capitală, unde a încheiat deja colaborări cu două băcănii. Negocierile legate de preț au fost strânse.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Cristi Mușetescu, producător local: „Am încheiat două colaborări solide, au venit și s-au arătat interesați de produsele noastre. Ei cumpără sau le oferim noi mostre, le degustă, apoi începem cu cantități mici pe care le expun în magazinele lor și dacă clienții sunt interesați de aceste produse, colaborarea decurge în continuare.”
Ne spune că supermarketurile nu îl tentează. Nu are suficientă marfă pentru ele și are deja rețeaua lui de clienți care pot cumpăra mai ieftin produsele direct de la el.
A fost o zi bună și pentru un producător de vinuri din Dobrogea.
Reporter: „Deci ați stârnit curiozitatea cuiva!”
Cristian Cuțur, reprezentantul de vânzări al unei crame: „Da, se pare că da. Era un domn care era interesat pentru export, să meargă la export. Ne ajută foarte mult. De asta și suntem aici, pentru a ne promova și pentru a putea face cunoscut vinul nostru din Dobrogea.”
Deși sunt la început de drum, și proprietarii unei fabrici care procesează legume și fructe românești, în Vaslui, au deja clienții lor și reușesc să vândă murăturile, zacusca și gemurile pe care le produc. Pentru că au prețuri bune, au cerere mare, iar acum caută să își extindă vânzările și în sudul țării. De exemplu, un borcan de dulceață costă 5-6 lei, iar muraturile, 9 -10 lei. În băcăniile din orașele mari, prețurile sunt mult mai mari.
Ana Barcan, directorul unei fabrici de procesare legume-fructe: „Vindem în magazine mici, avem și un site online de unde se pot comanda. Este variată cerința, atât produsele dulci, cât și cele sărate sunt în egală măsură cerute. Am observat, în principal partea de zacuscă și bulion, mai mult.”
Pentru producătorii, care nu au cantități mari de marfă, magazinele mici şi piețele sunt o soluţie bună. În ultima vreme, și băcăniile sunt tot mai interesate să aducă în orașe produsele micilor comercianți, tocmai pentru că au gust, iar clienții asta caută. Cei care au reușit să ajungă în supermarketuri și-au mărit producția, s-au asociat cu alți producători ori au produse foarte apreciate. Cum e și Telemeaua de Ibănești, care în 2016 a obținut certificarea europeană de calitate.
Nicu Bumb, producător: „Ne-au contactat în momentul respectiv rețelele mari de magazine. Știți cum e cu rețelele mari? Trebuie să ai tot timpul nu numai calitate, ci și cantitate. Odată ce vinzi vara, trebuie să vinzi și iarna. Nu poți vara să mergi cu 100 de tone și iarna cu 30 de tone.”
Și Comisia Europeană dă tot mai mulți bani pentru micii producători care, potrivit comisarilor, au produse mai de calitate, dar și un lanț mai scurt de distribuție, care poate însemna prețuri mai mici pentru consumatori și produse mai proaspete.