Produsele tradiționale românești ar putea fi vândute în Japonia. Expert: „Te costă mai mult să vinzi decât să produci”
Produsele tradiționale românești ar putea ajunge și în magazinele din Japonia. Brânza de burduf, mezelurile sau țuica sunt doar câteva dintre ele.
Bunătățile au fost prezentate la un eveniment organizat de mediul academic din Cluj-Napoca. Deocamdată, doar vinurile noastre au ajuns în țara Soarelui-Răsare.
Vinurile românești au ajuns în Japonia de câțiva ani. Există chiar magazine specializate, iar licorile sunt extrem de apreciate în Tara Soarelui Răsare. Din când în când, pe lângă tradiționalul sake, japonezii parcă ar gusta și o țuică.
În Japonia se găsesc deja vinuri românești
Yusuke Sumi, directorul Institutului Cultural Japonez din Cluj: „Deocamdată în Japonia se găsesc vinurile românești, dar țuică încă nu. Nu știu de ce, dar cred că oamenii sunt interesați de tărie, așa că în viitor sper să putem să găsim în piața din Japonia și tăriile din România.”
Și brânza din fermele românești ar putea ajunge până la Tokyo. Producătorii sunt pregătiți să intre pe piața din Asia.
Bianca Todor, manager firmă procesare brânzeturi: „Avem o gamă de vreo 48 de produse vrac gata ambalate. Acidofile, brânzeturi, lapte, cam acestea. Lactate în general nu mai deschidem în România, ne ducem direct în Japonia!”
Zeci de producători locali din Cluj au fost instruiți de specialiști
Specialiștii de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Cluj-Napoca au instruit peste 50 de producători locali despre specificul pieței asiatice.
Dan Vodnar, cercetător USMAV Cluj-Napoca: „Practic produsele lactate fermentate. Aceasta este zona lor de interes în acest moment.”
Răzvan Demian, expert vin: „Nivelul exportului este arhiinsuficient pentru ca producătorii să poată realiza un profit care să le permită o existență normală, nu una foarte liniștită, fiindcă ne batem aici pe plan intern în prețuri. Te costă mai mult să vinzi efectiv un vin decât să îl produci.”
Interesul alor noștri este unul ridicat deoarece, în ciuda distanței, producătorii ar avea o piață de desfacere largă, având în vedere populația de peste 120 de milioane de locuitori din Țara Soarelui Răsare.