Ambalajele din sticlă încep să câștige teren pe rafturile magazinelor. Ce spun producătorii
Ambalajele din sticlă încep să câștige teren pe rafturile magazinelor. De la băuturi şi până la lactate ori mâncare gătită, producătorii se îndreptă tot mai mult spre acest tip de recipiente.
Pe lângă faptul că sunt mai rezistente și păstrează mai bine alimentele, în viitorul apropiat vor deveni o alternativă rentabilă la cele din plastic, la care Comisia Europeană ne cere să renunțăm.
Între timp, Ministerul Mediului întârzie să implemeteze sistemul prin care sticlele pot fi recuperate şi refolosite.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 46.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 10:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
Peste zece milioane de sticle și borcane ajung anual pe rafturile magazinelor numai de la o fabrică de lactate de lângă București. Începând de la iaurturi, lapte, brânză ori unt, toate sunt ambalate în recipiente din sticlă. E un ambalaj costisitor, însă va deveni necesar în viitorul apropiat, spun proprietarii. Mai ales că Uniunea Europeană le cere tot mai apăsat statelor membre să renunțe la plastic în favoarea unor variante mai prietenoase cu natura.
Adrian Cocan, managerul general al companiei: ”Biodegradabilele sunt realizate din acid polilactic și acidul polilactic se face din porumb, iar o astfel de încărcare a agriculturii mondiale va veni cu costuri. Așteptarea nostră este că în aproximativ trei-patru ani, costul plasticului biodegradabil va fi foarte apropiat de cel al sticlei. Cu avantajul sticlei de a putea a putea fi reutilizată de multe ori. În cazul nostru, noi avem o sticlă termică, foarte rezistentă, care poate fi reutilizată de până la 250 de ori”.
Dacă acum trei-patru ani, vedeam câteva sticle rătăcite, acum sunt rafturi întregi de lactate, băuturi și chiar mâncăruri ambalate în borcane ori caserole din sticlă. În aceste condiții, nu este de mirare că fabricile de ambalaje din sticlă au înflorit.
Jaques Edouard Săvoiu, directul general al companiei: ”Noi am constatat că în ultimele 12 luni, în piața din România, între 22 și 24% o creștere pe acest sector. Producătorii din industria alimentară aleg să treacă de la pet către sticlă pentru a putea pune în evidență cât mai bine produsul lor” .
Foarte puține sticle sunt reciclate
Deși sunt rezistente și pot fi reutilizate de sute de ori, foarte puține sticle sunt reciclate. Ministerul Mediului lucrează la un sistem de garanție-returnare pentru ambalajele băuturilor, însă implementarea merge greoi. În prezent, un lanț de hypermarketuri are peste 150 de automate pentru colectarea ambalajelor, iar rezultatele sunt tot mai bune.
Peste nouă milioane de ambalaje au fost colectate cu ajutorul acestor automate, în primele șapte luni ale anului. De altfel, astfel de aparate vor fi obligatorii, cel puțin teoretic, din toamnă, în toate magazinele din țară. Vom plăti cu 50 de bani în plus pentru sticle și peturi, însă ne vom recupera banii imediat ce le vom recicla.
Sistemul ar trebui să funcționeze din octombrie, însă va mai dura. RETURO, compania care se va ocupa de implementarea proiectului, abia a fost înființată.