Mai mulți primari s-au trezit artizanii unor licitații de milioane de euro. Un singur ministru a cerut controale ISC
Planul de subdezvoltare locală, partea a II-a. După câteva hopuri prin drumurile girgiuvene, ajungem la Crevenicu în judetul Teleorman.
Acolo unde primarul ne demonstrează încă o dată că la stat constructorii nu sunt penalizați dacă te lasă cu lucrarea în drum. Mai mult, privește senin cum încă o lucrare de peste un milion de euro se duce către același patron. Expert Forum a analizat programul PNDL și a demonstrat că mare pare din sume s-au dus spre firme de casă.
Procurorii DNA descriu în rechizitorii genul acesta de metode de fraudare a banului public: firma câștiga cu prețul cel mai mic, apoi în înțelegere cu primarul își recuperează banii folosind material mai puțin. La Bucșani procurorii vor stabili daca e așa sau nu.
Adrian Burlacu, decanul Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri: ”Dacă luăm un km cu lățime avem 6000 mp, trei cm aferenți reducere avem o anumită cantitate, cam cât ar fi
180 mc la tonă, se face practic, ar trebui să înmulțim cu 2,4, iar prețul mixturii asfaltice.”
Continuăm calculul decanului și ajungem la 180 de metri cubi, pe care îi înmulțim cu 2,4 densitatea bitumului. Rezultă 432 de tone în minus la materialele folosite, înmulțite cu 100 de euro pe tonă descoperim că un constructor care pune un strat de asfalt mai subțire câștigă rapid 43.000 de euro per kilometru. Dacă umblă și la stratul de piatră, economia e și mai mare. Durata de viață a drumului se scurtează direct proporțional. La Bucșani primarul așteaptă procurorii să stabilească adevărul.
Dan Pasat, primarul comunei Bucșani: ”De-aia am și făcut plângere penală, să vină să cerceteze.”
Poate așa vor afla procurorii de ce foștii edili nu au încărcat în SEAP rezultatul licitației, cum spune legea.
După câteva zile, când ne-am întors în Bucșani să filmăm și alte drumuri lucrate de familia Toma, echipa PRO TV a fost în permanență urmărită de o mașină, dar și de fostul viceprimar. Din când în când un tânăr filma echipa noastră, iar liderul consilierilor PSD și-a făcut și el apariția.
Interesant e că ambele licitații cu fonduri PNDL sunt câștigate în parteneriat cu firma care a făcut caietul de sarcini, o firmă din Teleorman care într-un singur an a câștigat prin atribuire directă contracte în valoare de peste 10 milioane de euro.
Ne mutăm așadar în comuna Crevenicu, din județul Teleorman. Pe ulițele proaspăt asfaltate ne așteaptă primarul, Adrian Iancu.
Adrian Iancu, primarul comunei Crevenicu: ”Am lucrat cu tehnic conformat. Scoatem din nou la licitație.”
Mai mult de jumătate dintre drumurile finanțate prin PNDL nu sunt recepționate, pentru că firmele n-au mai făcut șanțurile și podețele extrem de importante în durata de viață a unui drum, dar nerentabile pentru patron. La Crevenicu Sandu Toma a încasat două milioane și jumătate de lei, adică aproape 800.000 de euro. Nici aici n-a predat toată lucrarea.
Nici aici lucrarea nu era terminată.
Doar că primarul mi-a blocat numărul de telefon și n-am mai putut obține nicio informație.
Paula Herlo, jurnalist PRO TV: ”Utilizatorul mi-a blocat numărul de telefon. Nu mai vrea să ne dea informații și tot contractul ar trebui să fie transparent.”
Așa că ne-am întors la Crevenicu.
Primarul care înainte cu câteva zile era jovial și bucuros de oaspeți, azi îi cere operatorului să părăsească biroul.
Am cerut documentele și la MDRAP care ne-a răspuns că toate informațiile sunt la primar, omul care știe tot, dar nu spune nimic. În 2019, când a radiat firma cu care a lucrat în Bucșani și Crevenicu, Sandu Toma a înființat o altă firmă cu care a câștigat încă o lucrare în primăria condusă de Adrian Iancu în valoare de șase milioane de lei.
În mână primarul ține anunțul de licitație pentru drumurile lucrate de Toma Sandu până acum. În felul acesta contractele lui Toma sunt ținute departe de ochii curioșilor. Pe termene.ro vedem că firma Tehnic Conformyti nu figurează cu nicio lucrare mare atribuită, deși doar noi am descoperit două în valoare totală de un milion de euro.
Toți acești primari s-au trezit artizanii unor licitații de milioane de euro. Lipsa de control a Ministerului Dezvoltării se traduce prin lucrări de mântuială, decontări pe manopere nefăcute și multă nepăsare pentru banul public. Un singur ministru, Ion Ștefan, a cerut controale ISC în 2020 în primăriile care cereau bani pentru lucrări efectuate.
Lucrări în valoare de 53 de milioane de lei, adică aproape 10 milioane de euro, erau cu probleme și au fost retrase de la plată chiar de primarii care le-au cerut.
Primarul din Stănești, județul Giurgiu e unul dintre ei. Figura în evidențele MDRAP că ar fi cerut la decontare 70% din lucrare, deși era făcută doar o treime.
Localnică: ”Nu știe nimeni unde e.”
O localnică ne face semne că oamenii pe care îi căutăm sunt în Primărie.
La un moment dat, apare primarul.
N-am apucat să-i spunem pentru ce am venit.
Dănuț Mitrea, primar comuna Stănești: ”Pai dacă îmi bagi aia în față.”
Ne-am întors câteva zile mai târziu. Ne-a întâmpinat aceeași doamnă vigilentă.
Era în permanenta lui campanie electorală, așa cum ar trebui să fie orice primar, avea să ne spună mai târziu. Mereu printre oameni. În ziua aceea, printre femei. Era 8 martie.
Vizita oficială se încheie, iar la șosea își face apariția unul dintre oamenii importanți ai primarului.
Pluralul îl cuprinde și pe dirigintele de șantier, care are o explicație pentru datele MDRAP.
Dănuț Mitrea, primarul comunei Stănești: ”Dânsul e dirigintele de șantier, doamna a venit cu sesizarea că s-a dat lucrări. Au fost niște confuzii că în aceeași perioadă s-au făcut niște trotuare și ulițe, unele cu bani de la buget, altele pe banii Primăriei.”
Inspectorii în construcții au depistat la Stănești că stratul de piatră nu era conform. Primarul a remediat și a reușit să deconteze aproape un milion și jumătate de euro pentru drumurile proaspăt asfaltate. Lucrarea nu e gata și pe alocuri au apărut deja probleme cu asfaltul
Drumurile n-au șanțuri, aliniamente și nici semne de circulație, iar lucrarea e executată doar în proporție de 88% deși e începută în urmă cu cinci ani. Nu e clar cine va face reparațiile, având în vedere că firma e în insolvență.
Societatea a fost fondată de un fost deputat PNL, care, când a devenit demnitar, s-a retras de la conducere. În perioada în care a fost deputat și consilier județean de Giurgiu, firma a câștigat peste 40 de contracte cu UAT-urile din județ.