De ani de zile, elevii din România așteaptă ca sistemul de educație să se reformeze, iar dascalii să își schimbe abordarea. Drept urmare, Ministerul Educației face o nouă încercare, prin programul „Prof”.

Peste o mie de cadre didactice au fost instruite deja, însă numărul lor va crește până la 28 de mii. Rămâne de văzut dacă lecțiile vor fi mai atractive.

Elevii clasei a 11-a de la liceul Elena Cuza din Capitală au fost cuceriți de transformarea pădurii amazoniene în ultimii 30 de ani.

Timp de 15 minute profesoara s-a ajutat inclusiv de ciripitul păsărilor pe care l-a adus în clasă și abia apoi a trecut la lecția propriu zisă: despăduriri, deșertificare și poluare.

Aceasta schimbare de abordare a venit după ce profesoara, cu 25 de ani de experiență în învățământ a participat la cursurile programului PROF. Un proiect prin intermediul căruia cadrele didactice sunt ajutate, în prima etapă, de 40 de profesori universitari să se apropie de elevi prin atitudinea flexibilă și metode noi de predare, pentru că doar așa le vor capta atenția.

Reporter: Ați renunțat la manual și la dictare?

Profesoară de geografie: Da, de mult. Încercăm să abordăm metode moderne astfel încât să stimulăm învățarea. Mă pregătesc temeinic înainte să vin în fața elevilor, stau acasă și caut materiale.

În prima etapă a programului au participat 1300 de dascăli.

Teodora Roșca, profesor de Limba și Literatura Română vede aceste cursuri ca pe o perfecționare indivduală.

Prof m-a ajutat în multe moduri, acest curs mi-a îmbogățit terminologia de specialitate, mi-a actualizat reperele bibliografice, mi-a îmbunătățit strategia de acordare a feedbackului și nu în ultimul rând mi-a perfecționat metoda de gestionare a timpului”, a declarat profesoara.

Încercăm să reducem acest exces de pedeapsă și de critică pe care îl întâlnim în școli și să punem accent pe valorizare. Elevii trebuie să fie ascultați, profesorii trebuie să redevină pedagogi și psihologi, ori aceste lucruri n-o să se întâmple câtă vreme unii profesori vorbesc prea mult și ascultă prea puțin”, a explicat un lector universitar.

Programul Prof care se va derula până în 2023 include și conceputul de blended learning care îmbină învățarea față în față cu cea online. Rămâne de văzut la final câți din acești profesori vor implementa și ce au învățat. Să nu uităm că mai avem un program de trainuire al cadrelor didactice „CRED” care a început în 2017 și tocmai a fost extins până la finalul lui 2022. Participă aproape 30 de mii de profesori și a fost văzut ca salvator al educației, dar și criticat de specialiști în educație că nu a reușit să schimbe încă ceva profund în școlile din România.