Guvernanții propun taxe suplimentare pentru magazinele dotate cu case „self-scan”. Ce ar urma să primească clienții
Clienții care își scanează singuri produsele la casele de marcat ar putea primi o reducere din suma finală.
Ideea le-a venit guvernanților, care vor să pună pe hârtie un proiect de lege prin care să oblige marii retaileri să achite contribuții sociale minime pentru fiecare casă de marcat self-scan și să le dea, astfel, un avantaj celor care își scanează singuri produsele. În unele magazinele nu mai există casieri deloc, iar clienții nu au de ales.
Ce propun guvernanții
Guvernanții se gândesc să modifice codul fiscal și să perceapă de la marile magazine taxe pentru casele self-pay. Pentru fiecare aparat de marcat fără angajat, managerul ar trebui să plătească taxe şi impozite echivalente unui salariu minim, adică de trei mii de lei.
Adrian Solomon, președintele Comisiei de Muncă din Camera Deputaților: „Robotizarea pe care o vedem doar în domeniul industrial a început să se accelereze în domeniul serviciilor și, iată că suntem noi puși la treabă, că ne spălăm singuri mașini, că ne plătim singuri produsele. Nu cred că fiecare e dispus să participle cu munca sa la profitul unor multinaționale”.
Mai mult, liderii PSD ar vrea ca oamenii care îşi scanează şi plătesc singuri produsele într-un supermarket, să fie încurajaţi şi să primească înapoi între 1 şi 5% din suma plătită. Nu toți parlamentarii sunt, însă de acord.
Florin Cîțu, senator PNL: „E o tâmpenie, o prostie socialistă. Digitalizarea vine spre noi, e o tâmpenie să taxezi digitalizarea”.
O altă modificare ar fi ca lângă fiecare casă la care ne scanăm cumpărăturile, să fie asistenţi care intervin în situaţiile în care sistemul se blochează. 60% din clienții unui hipermarket foslosesc self-scan. Unii sunt mulțumiți, s-au obișnuit destul de mult cu sistemul și rar întâmpină dificultăți. Există, însă, și persoane care preferă ca de scanarea cumpărăturilor să se ocupe un angajat al magazinului, plătit pentru asta, mai ales acolo unde coșul este plin.
Uneori, clienții spun că pierd mai mult timp chinuindu-se să își scaneze singuri produsele sau să finalizeze plata, decât dacă ar fi stat la rând, pentru ca un casier să facă această treabă. Așa că, argumentul timpului salvat ar putea să nu fie suficient pentru a motiva clientul să folosească posturile self-scan.
Unul dintre cei mai mari retaileri din România a investit 13 milioane de euro într-o tehnologie nouă de self-scan, iar intervenția casierului se face doar la solicitarea clientului.
Tiberiu Danețiu, director de marketing Auchan: „Casierii sunt în continuare angajați și prezenți în magazin, disponibili să ofere suport în scanarea produselor. Odată cu implementarea noului sistem de case, meseria de casier evoluează de la activități de rutină tehnică, către activități de relaționare, acompaniere și consiliere clienți. Astfel, colegii noștri din zona caselor rămân la dispoziția oricărui client care are nevoie de ajutorul lor și nicio persoană nu a fost disponibilizată”.
Noile propuneri nu au fost agreate încă în coaliţie, dar sunt susţinute de social-democraţi, şi vor fi transpuse în lege de ministrul Finanţelor.