Ce vor observa șoferii care vor merge cu farurile pornite pe DN1, între Braşov şi Predeal
Un gard virtual care sporeşte siguranţa circulaţiei a fost montat pe DN1, între Braşov şi Predeal. Este vorba de o reţea de senzori care ţine la distanţă animalele sălbatice, obişnuite să traverseze şoseaua, provocând astfel accidente cu urmări grave.
Gardul de protecţie este primul de acest fel din România şi face parte dintr-un proiect european care îşi propune să reducă impactul infrastructurii rutiere asupra speciilor protejate de urs, lup, râs şi şacal.
60 de astfel de dispozitive au fost montate pe marginea DN1, într-o zonă intens circulată atât de maşini, cât şi de animale sălbatice. Sistemul funcţionează noaptea şi este activat de farurile autovehiculelor aflate în deplasare.
Andreas Schalk, inventatorul sistemului: "Senzorii vor detecta vehiculele care se apropie, vor emite alerte luminoase şi sonore. Zgomotele nu vor fi foarte puternice, pentru că nu vrem să speriem animalele sălbatice, vrem doar să le învăţăm să se ferească de pericol. Sălbăticiunile au nevoie de ajutor să poată sesiza că aici este un pericol pentru ele. Şi exact asta face acest aparat: marchează prin lumini toată această zonă ca fiind periculoasă iar sunetul sporeşte vigilenta animalelor."
Mihai Fedorca, cercetător INCSD: "Încercăm să reducem foarte mult accidentele din zona aceasta. În anii trecuţi am avut peste 30 de accidente în care au fost implicaţi în special urşi, am avut accidente cu lup, cu mistreţ."
Astfel de garduri virtuale de protecţie vor fi montate şi pe DN 13 în Pădurea Bogaţii, dar şi pe DN1A - la Babarunca. Activiştii de mediu spun însă că în ţară avem multe zone unde şoselele şi căile ferate sunt adevărate capcane ale morţii atât pentru oameni cât şi pentru animale.
Silviu Chiriac, Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea: "Aceste zone trebuie foarte bine semnalizate de autorităţile care administrează drumurile şi căile ferate, acolo trebuie întărita vigilența autorităţilor pentru a sancţiona şoferii care depăşesc limita de viteză permisă acolo şi trebuie făcut în aşa fel încât sectorul de drum să aibă acolo o vizibiliutate mai bună, să fie luminat dacă se poate. Trebuie să realizăm acele bioducte, pasaje pentru animale sălbatice în lungul cărora fauna sălbatică să se poată deplasa în siguranţă."
Dintre speciile protejate, urșii cad cel mai adesea victime accidentelor. Anul trecut, 70 au pierit loviţi de tren sau de maşini. De cele mai multe ori, animalele au avut parte de ore nesfârşite de agonie la marginea drumului. Cazul ursului care, în noiembrie anul trecut, a zăcut 17 ore la marginea şoselei dintre Praid şi Sovata a stârnit revoltă.
Covasna, Mureş, Braşov şi Harghita sunt judeţele unde s-au înregistrat cei mai mulţi urşi morţi în accidente.