Românii, codașii Europei la cultură: „E mai ușor să mă uit la un film decât să citesc”. Preferă să execute ce le spun alții
România se află constant la coada clasamentelor europene când vine vorba de utilizarea internetului în scopuri culturale - fie că vorbim de conținut video, lectură, sau muzică.
Doar 44% dintre români urmăresc programe TV sau conținut video online, un procent mult mai mic decât media europeană, jumătate dintre utilizatori citesc știri online, iar o treime ascultă sau descarcă muzică.
Românii nu sunt mari amatori de consum cultural online. Potrivit Eurostat, anul trecut, doar 44% dintre utilizatori de internet de la noi au declarat că urmăresc programe TV sau conținut video online – cel mai mic procent din întreaga Uniune Europeană. La polul opus, 96% dintre olandezi și finlandezi fac acest lucru aproape zilnic.
Când vine vorba de citit, tot pe ultimul loc suntem.
”- Nu prea citesc cărți.
- De ce?
- Mi se pare mai ușor să mă uit la un film decât să citesc o carte, sinceră să fiu”.
Mihai Mitrică, director Asociația Editorilor din România: ”Ne confruntăm cu o masă a populației total dezinteresată de propria perfecționare, sunt oameni care primesc și nu digeră mesajele pe care le întâmpină în mediul online, sunt oameni care nu au discernământul propriilor opțiuni și atunci execută ceea ce alții au pregătit pentru ei. Sunt consecințele scăzute ale actului educațional”.
La capitolul informare, România stă mai bine. 50% dintre români spun că citesc știri online – de pe site-uri, din ziare sau reviste. În Cehia, Finlanda sau Cipru, aceste activități sunt raportate de peste 89% dintre utilizatori.
Românii, expuși la manipulare și dezinformare
Ce spune despre noi ca societate faptul că suntem constant pe ultimele locuri?
Dan Petre, sociolog: ”Este vorba în special de lipsa veniturilor și lipsa de interes. Suntem o societate mai săracă și avem într-o mai mică măsura practica de a consuma produse culturale”.
Anul trecut, doar 36% dintre europenii care folosesc internetul au cumpărat cel puțin un produs cultural online. Cele mai frecvente au fost abonamentele video – 30% – urmate de cele muzicale, cu 21%.
Un sfert au cumpărat bilete la evenimente și mult mai puțini au ales lectura: 16 % au comandat cărți sau reviste și doar 7% au cumpărat e-book-uri sau audiobook-uri.
Consumul scăzut de conținut cultural online poate avea consecințe pe termen lung, spun specialiștii. Fără obiceiuri solide de informare și fără expunere la produse culturale, crește riscul de manipulare, dezinformare și izolare culturală.
Sursa: Pro TV
Etichete: romani, eurostat, dezinformare, cultura, manipulare,
Dată publicare:
12-07-2025 18:56