Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Noua generaţie de preşcolari riscă să devină adulţi instabili. Avertizările psihologilor

Your browser doesn't support HTML5 video.

Liberi, curioşi, îndrăzneţi şi cu multă încredere în ei, aşa sunt descrişi copiii din noua generaţie de preşcolari, fiind consideraţi de specialişti diferiţi chiar şi de generaţia "millennials".

La prima vedere, dezinvoltura lor pare o speranţă pentru viitor, dar psihologii avertizează că sunt riscuri mari să devină nişte adulţi instabili, cu un program haotic, care îşi vor găsi locul cu greu.

Divergenţe majore apar uneori chiar în copilărie. Aşa se face că deja mulţi părinţi ajung cu cei mici la psiholog. Problema nu este însă, la copii, ci la părinţi, spun psihologii.

La 6 ani, Sara ne explica în doar câteva secunde cum funcţionează aplicaţia care a ajutat-o să înveţe singura engleza.

Sara: Deci, ai o aplicaţie, care este cu adevărat specială. Te învaţă să înveți engleză şi am descărcat-o şi am învăţat engleză de acolo. Reporter: De ce îţi place engleza? Sara: Pentru că e mai simplu şi mă corectez mai bine Reporter: Te exprimi mai bine în engleză decât în romană? Sara: Da, dar sunt o româncă.

Citește și
caz abuz copii
Mulți copii abuzaţi sexual nu îndrăznesc să spună ce au păţit. Recomandările psihologilor

O "româncă" de clasa pregătitoare care îşi desfăşoară mai toate activităţile în viteză. La fel şi colegii săi. Jocul lor preferat se numeşte "cartoful frige"!

Din spate se aude vocea Paulei, nerăbdătoare după doar câteva secunde ca mingea nu a ajuns şi la ea. Majoritatea vor atenţie şi să se simtă importanţi, spun psihologii. De asemenea, au simţul proprietăţii puternic dezvoltat.

Copiii de azi sunt mult influenţaţi de părinţi, spun specialiştii. Extremele: prea multă libertate sau controlul absolut asupra copilului, sunt principalele cauze care pot duce la probleme comportamentale.

Ana-Maria Zamfir, psiholog: "Vin pentru probleme de comportament, respectiv cu solicitarea: eu nu mă mai înţeleg cu copilul meu şi faceţi ceva. Comportamente, de exemplu: de furt sau de minţit. La polul opus avem probleme de anxietate: se prezintă foarte mulţi copii cu tulburări somatice, care ţin de aparatul digestiv, dureri de cap, probleme cu somnul. Totul are tendinţa de a controla mediul copilului şi atunci copilul nu mai dezvoltă mecanisme prin care el însuşi să gestioneze şi să înveţe să-şi gestioneze problemele."

Copil: "Uneori iau pe furiş ce îmi place şi îl duc într-un sertar"

Copil: "O dronă..o ţin într-un sertar al meu mare şi o păcălesc pe mama că e o telecomandă de la o maşină teleghidată şi controlez drona pe ascuns."

În faţa acestor noi generaţii de copii, un lucru este cert: școala românească are nevoie de o schimbare în profunzime, pentru a face faţă curiozităţii, dar şi lipsei de răbdare a celor mici.

Liana Chira, profesoară la Colegiul Naţional "Ghorghe lazăr" Cluj-Napoca: "Elevul din trecut era un elev cuminte, care ştia: da, sunt la şcoală, e doamna învăţătoare. În ziua de azi trebuie să venim să îi argumentăm tot timpul: de ce e bine să faci asta? De ce e bine să stai în banca ta? De ce? Elevul din generaţia trecută nu întreba."

Gherghina Bajan, profesoară în învăţământul privat: "Vor foarte multă libertate, autonomie şi să fie parteneri în actul educaţional. Practic, ei vor să fie arhitecții propriului act de formare. Scoala românească ar trebui să adapteze curricula la particularităţile de vârstă ale acestor copii, sunt copii curioşi, dinamici."

Petru Iluț, sociolog: "Trebuie să asigurăm confortul psiho - emoţional al copilului, starea lui de bine, bucuria lui. Pe de altă parte, trebuie să-l învăţăm cu nişte reguli. Şi de aceea este atât de importanta fineţea educativă."

Tot ce se întâmplă acum în educaţia copilului este esenţial pentru dezvoltarea lui ca adult.

Ana-Maria Zamfir, psiholog: "Haideţi să ne gândim că ei primesc în general de-a gata cam tot. Și ne aşteptam să vedem o generaţie de adulţi care să fie foarte greu de motivat în direcţia muncii. Să caute joburi care sunt foarte simple, care să aducă un venit foarte mare într-un timp foarte scurt şi cu cât se poate de puţină muncă. Tendinţa este de a fugi de aceste responsabilităţi şi de a avea un program haotic."

Aceşti copii se pregătesc, practic, pentru joburi care încă nici nu există. De aceea, felul lor de a fi va determina şi schimbarea societăţii într-o lume mult mai dinamică.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult