Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Cum au reușit doi brașoveni să aducă produsele locale direct de la fermă pe mesele a mii de români. „Nu mai există pierderi”

Your browser doesn't support HTML5 video.

Doi producători locali din Brașov au lansat o platformă care conectează azi zeci de producători locali cu mii de consumatori din România. Pe mesele lor ajung mereu produse proaspete, direct de la fermă, cu costuri mai mici.

„Totul a început cu un vis și cu o nevoie: să oferim copiilor noștri hrană sănătoasă.” Așa descriu Cosmina și Șerban Dinu, fondatorii platformei ROMO, ideea care a redefinit accesul consumatorilor români la produse locale de calitate.

ROMO, lansat ca un grup de Facebook în 2020, în plină pandemie, este astăzi mai mult decât o soluție pentru micii fermieri – este o punte între producători și consumatori, care promovează sustenabilitatea, reducerea risipei alimentare și sprijinirea economiei locale.

„Am început cu un producător. După trei luni erau 40 de producători și 11.000 de membri”

Cosmina și Șerban Dinu aveau deja experiență ca producători locali, odată cu încercarea de a crea prima fermă de păsări pășunate din România.

“Ne-am dat seama că, de fapt, cea mai mare problemă a micului producător e desfacerea. Noi produceam artizanal, foarte greu, cu costuri foarte mari, un produs foarte bun și trebuia să ajungem cu el foarte repede la consumatorul care ne căuta”, spune Cosmina.

Citește și
bivolite
Laptele de bivoliță, delicatesa tot mai căutată. De ce au ajuns fermierii să vândă laptele acasă și nu procesatorilor

ROMO este inspirat din sistemul finlandez Reco, care permite producătorilor și consumatorilor să interacționeze direct prin intermediul rețelelor sociale. „Am pornit cu doar câțiva producători și 11.000 de membri. Trei luni mai târziu, aveam deja 40 de producători implicați,” spune ea.

Cosmina Dinu:“Întâlnirile se făceau în aer liber, în parcările unor centre mari comerciale. Ne întâlneam în aer liber, fiecare producător își parca mașina, se făceau cozi foarte frumos aliniate, oamenii păstrau distanța socială (…) Am început cu un producător în septembrie 2020, și după trei luni, erau 40 de producători și 11.000 de membri la Romo Brașov.”

„Nu există costuri ascunse sau intermediari. Totul este transparent. Consumatorii știu exact ce cumpără și de la cine”, explică Șerban Dinu.

Sistemul de precomandă garantează că producătorii livrează doar cantitățile cerute de consumatori, eliminând astfel pierderile inutile. Platforma este disponibilă acum și în Cluj, Sibiu și București.

“De fapt, asta este inovația. Este elementul care leagă sistemul ăsta și de consumul responsabil, și de eliminarea risipei alimentare, și de educația consumatorilor, și permite producătorilor să fie eficienți și să nu mai aibă pierderi”, spune Șerban.

Toată lumea câștigă. Mai ales mediul.

Mai mult, ROMO contribuie la diminuarea poluării asociate transportului și refrigerării produselor. „Prin reducerea distanțelor dintre fermă și consumator, economisim resurse și limităm emisiile de carbon. Este o soluție benefică pentru toți: pentru mediu, pentru producători și pentru consumatori,” adaugă Cosmina.

Potrivit celor doi fondatori, platforma atrage un public atent la calitatea produselor și interesat de impactul alegerilor lor asupra mediului.

„Consumatorii noștri sunt oameni educați, care înțeleg beneficiile hranei sănătoase. Mulți sunt părinți preocupați de alimentația copiilor lor. Pentru ei, calitatea este mai importantă decât prețul,” afirmă Șerban.

Totuși, cei doi fondatori recunosc că schimbarea obiceiurilor de consum nu este ușoară. „Nu poți să ai pretenția ca cineva care nu are ce pune pe masă să se gândească la amprenta asupra mediului. De aceea, educația și accesibilitatea sunt esențiale,” spune Cosmina.

Provocările micilor producătorilor din România

Deși platforma a crescut rapid, micii producători continuă să se confrunte cu obstacole majore, dintre care cel mai mare este lipsa sprijinului legislativ și fiscal.

„Toate aceste variabile legislative ne dau peste cap. Este nevoie de o strategie națională care să sprijine mica producție și să facă din agricultura sustenabilă o meserie atractivă pentru tineri,” spune Cosmina, care subliniază că statutul social al micilor fermieri trebuie schimbat.

„Atâta timp cât agricultura este percepută ca o ocupație „țărănească” în sens peiorativ, tinerii nu vor fi atrași de acest domeniu. Trebuie să arătăm că poți să faci bani prin metode etice și sustenabile”.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult