Germania încheie experimentul cu bilete ieftine de transport în comun. Până și nemții se plâng de condițiile din trenuri
Una din concluziile experimentului este că până și nemții se plâng de condițiile din trenuri: superaglomerație, aer condiționat stricat și mari întârzieri, scrie Deutsche Welle.
Pentru a ajuta oamenii să facă față unei inflații record, Germania a oferit vara aceasta un tarif foarte redus pentru transportul public local și regional. A fost proiectul un succes? Depinde ce ai vrut de la el.
Sistemul de bilete pentru transportul public din Germania este atât de complicat, încât există chiar și un cântec despre el. În „Out of Bempflingen”, grupul șvab a capella „Chor der Mönche” (Corul călugărilor) cântă despre luptele lor traversând tărâmul nimănui dintre două dintre rețelele regionale de transport ale țării.
„Nimeni nu e la birou/Unde este un automat de bilete?/A obține un bilet de la Metzingen la Bempflingen nu este ușor”, cântă grupul german despre orașele din sud-vestul statului Baden-Württemberg, aflate la doar cinci kilometri unul de altul.
Sistem unic de taxare, în locul celor peste 60 de rețete tarifare existenteNeputând să-și dea seama ce fel de bilet trebuie să cumpere, ei renunță și pleacă pe jos până la destinație. „Este de fapt o poveste adevărată”, a spus Michael Niedhammer, unul dintre membrii trupei, pentru DW.
Vara asta, lucrurile au stat altfel. 31 august marchează sfârșitul experimentului de trei luni al Germaniei cu bilete ultra-ieftine și proceduri simplificate pentru transportul public.
În loc să navigheze prin cele peste 60 de rețele tarifare și de transport ale Germaniei, din iunie până în august oamenii au putut călători la nivel național cu toate autobuzele și trenurile locale și regionale (au fost excluse trenurile de lungă distanță) cu un singur bilet. Prețul? Doar 9 euro pe lună.
Măsura, pe care revista germană Der Spiegel a descris-o drept „cel mai mare experiment pe care Germania l-a întreprins vreodată cu privire la sistemul său de transport public local”, a luat oamenii prin surprindere.
Guvernul federal a anunțat-o în martie ca parte a unui pachet de ajutor dezvoltat pentru a ajuta consumatorii să facă față inflației record.
Navetiștii au economisit 200 de euro în 3 luniDeciziile rapide sunt o raritate în politica germană. Mișcările majore de politică urmează, în general, perioade lungi de negocieri și consultări îndelungate cu experți și părțile interesate.
Biletul de 9 euro a fost o excepție, luând prin surprindere chiar și companiile de transport. După ce proiectul pilot s-a încheiat, mulți se gândesc dacă biletul cu preț redus la nivel național a fost un succes.
”Asta depinde de obiectiv. Care a fost scopul proiectului?”, a declarat Jonathan Laser, consultant senior la o firmă de consultanță în management cu sediul în Berlin, specializată în sectorul public.
”Dacă a fost să ușurăm povara financiară a cetățenilor, aș spune da. Dacă scopul a fost promovarea transportui public, și acesta este un da. Dar dacă scopul ar fi sustenabilitatea, aș spune nu”, consideră expertul.
Peste 52 de milioane de bilete au fost vândute în perioada de trei luni a experimentului, potrivit Asociației Companiilor Germane de Transport (VDV).
Alte 10 milioane de persoane au primit reducerea automat prin abonamentele preexistente la rețelele locale de transport. Astfel de abonamente costă în jur de 80 de euro pe lună în marile orașe germane, potrivit ADAC, cea mai mare asociație a șoferilor din Germania. În cele trei luni de vară, acești călători au economisit automat peste 200 de euro.
În țara cunoscută pentru Autobahn, Porsche și Mercedes devin o constantă și condițiile precare din trenuriAcordul a atras și mulți pasageri noi. Potrivit unui sondaj VDV, 15% dintre utilizatorii de bilete de 9 euro au spus că fără prețul special nu ar fi făcut călătoriile pe care le-au făcut.
”Milioane de oameni care trăiesc din pensii, asistență socială sau salarii mici în mod normal refuză luxul călătoriilor”, a scris Ulrich Schneider, CEO al Paritätischer Gesamtverband – o asociație de asistență socială – într-un eseu de opinie. „Și li se va refuza din nou când această ofertă de bilete expiră”.
Rata inflației din Germania a scăzut ușor în timpul experimentului, un efect pe care biroul de statistică al țării l-a atribuit parțial tarifului scăzut.
Dar această știre nu le-a oferit poate prea mult confort pasagerilor înfierbântați și obosiți, care au folosit zilnic rețelele de socializare în această vară pentru a împărtăși povești de groază despre trenuri supra-aglomerate, aer condiționat stricat și întârzieri de ore întregi.
De ani de zile, susținătorii călătoriilor cu trenul și autobuzul s-au plâns că Germania a investit insuficient în acest serviciu public.
Într-o țară mai cunoscută în străinătate pentru autostrăzile sale Autobahn și producția de Porsche și Mercedes, trenurile întârziate și aglomerate începuseră să devină o normă chiar înainte de introducerea biletului low-cost.
Guvernul federal a oferit celor 16 landuri regionale ale Germaniei încă 2,5 miliarde de euro pentru a compensa pierderea vânzărilor de bilete din cauza proiectului.
Companiile feroviare se plâng de subfinanțareAceastă cifră nu includea finanțarea pentru suplimentarea de personal sau a cheltuielilor de întreținere, pentru a răspunde cererii crescute. Cu landuri precum Saxonia-Anhalt care au raportat de până la trei ori mai mulți pasageri decât de obicei pe anumite linii de tren în această vară, subinvestiția cronică a devenit evidentă.
”Biletul de 9 euro a scos în atenție problemele cu transportul regional”, a declarat Ralf Damde, șeful DB Regio, o filială regională a operatorului național de căi ferate din Germania Deutsche Bahn.
”Nu există suficient personal și mai ales prea puține trenuri pentru a absorbi creșterea numărului de pasageri în viitor”, a declarat el.
Criticii experimentului cu bilete ieftine spun că banii ar fi trebuit cheltuiți mai bine pentru dezvoltarea infrastructurii respective.
”Avem nevoie de fiecare euro suplimentar pentru a extinde și îmbunătăți serviciul, astfel încât transportul public local să devină o alternativă de mobilitate potrivită pentru utilizarea de zi cu zi”, a declarat Reinhard Sager, președintele Asociației Districtelor Germane.
10% din cele 1 miliard de călătorii cu trenul au înlocuit folosirea unei mașiniÎn ciuda condițiilor incomode de călătorie, pe măsură ce proiectul se încheie, mulți pledează pentru extinderea prețurilor reduse, în special în lumina eșecului recent al țării de a-și îndeplini obiectivele de reducere a amprentei de carbon.
Aproximativ 10% din cele aproximativ 1 miliard de călătorii lunare efectuate folosind biletul de 9 euro au înlocuit utilizarea unei mașini, potrivit cifrelor VDV.
Acest lucru a împiedicat intrarea în atmosferă a aproximativ 1,8 milioane de tone de CO2 în perioada campaniei, a spus asociația într-un comunicat de presă.
Politicienii dezbat dacă un proiect similar este posibil și cât ar putea costa. Iar prețul redus este doar o parte din poveste. Proiectul a arătat, de asemenea, valoarea unui sistem de bilete simplificat.
”Putem vorbi despre preț, dar ar trebui să vorbim și despre cât de complex este să cumperi un bilet”, a spus Jonathan Laser. „Trebuie să avem atât de multe sisteme tarifare diferite pentru a obține un preț? Sau putem face acest lucru mai ușor?”
Sursa: StirilePROTV
Dată publicare: 01-09-2022 12:38