Ami, micul cub pe roți care poate fi condus și de un copil de 14 ani
Vehiculul este ieftin, iar reacțiile trecătorilor sunt un bonus, de la neîncredere din priviri sau o chicotire necontrolată până la invidia sinceră de genul ”de unde îmi iau și eu unul de ăsta”, scrie The Guardian.
La prima vedere, noul Ami de la Citroen, un cub jucăuș din polipropilenă pe roți, cu o estetică de jucărie de oraș, pare cu greu genul de mașină care să stârnească pasiunea șoferilor francezi. Dar, poate pentru că nu este o mașină, tocmai asta face.
„Am vândut 500 în primele două săptămâni”, spune Sylvie Krygier, de la un showroom Citroen din Paris.
„Este o recunoaștere a faptului că obiceiurile și cerințele noastre de transport se schimbă și este accesibilă aproape tuturor”.
Clasificat ca un cvadriciclu ușor, Ami este, spune Citroen, un „obiect de mobilitate urbană”.
Rate lunare cât un abonament la metrou
Total electric, 2,4 metri lungime și 1,4 m lățime, cu o viteză maximă de 45 km/h și o autonomie de 75 km, poate fi condus în Franța fără permis auto de către oricine are vârsta de 14 ani sau peste.
Poate fi reîncărcat de la o priză standard de acasă în trei ore și, în ediția sa de bază gri și portocaliu, costă 6.000 de euro dacă este cumpărat direct sau cu 100 euro avans și apoi rate de 78 euro pe lună – cam cât plătește un parizian pentru abonamentul de metrou.
Conducerea acestuia este o joacă de copii. Vă așezați sub un acoperiș panoramic în interiorul spațios, rotiți cheia, selectați D pentru a conduce din cele trei butoane din stânga scaunului, eliberați frâna de mână și apăsați pedala de accelerație - și plecați.
În fața dvs. este un afișaj monocrom din epocile trecute, care arată viteza, nivelul bateriei și kilometrii rămași înainte de următoarea încărcare.
Nu există portbagaj, ci o mulțime de plase de depozitare pentru obiecte mici și spațiu pentru cumpărături în fața scaunului pasagerului.
Există un încălzitor rudimentar și, dacă ideea de a lăsa un copil de 14 ani să conducă pară deranjantă, Krygier subliniază că, spre deosebire de un scuter - cea mai probabilă alternativă pentru mulți dintre clienții potențiali mai tineri ai Ami - veți obține stabilitatea a patru roți pe un șasiu adecvat și siguranța oferită de un cadru solid din oțel tubular.
Ami atinge 45 km/h destul de repede și nu poate merge mai tare de atât, dar în Parisul blocat în mod obișnuit - unde limitele de viteză variază de la 20 km/h la 50 km/h- acest lucru nu este nici necesar, nici, de cele mai multe ori, chiar posibil. Cu precizarea că Ami nu este permis pe autostrăzi.
Frânele sunt liniștitor de eficiente, iar într-un loc de parcare standard încap două Ami.
„Ați putea să-l păstrați pe hol”, a sugerat un domn în vârstă de pe strada Pierre Semard în timp ce făceam manevre pentru fotografii.
„Perfect pentru Paris”, a spus o doamnă de pe bulevardul Grenelle. „Chiar și eu aș putea conduce asta. De ce ai avea nevoie de mai mult?”.
Disponibil în Europa de la începutul lui 2021
Unele observații au fost mai puțin politicoase. „Nu ar trebui să te afli pe banda de biciclete?”, a strigat un șofer de livrare pe Avenue du Président Wilson. Dar pe strada Saint-Lazare două tinere priveau cu gura căscată.
„Cum ai reușit să-l iei?”, a întrebat una. „Încerc să rezerv un test de zile întregi și este imposibil. Îmi doresc foarte mult una. Îmi place. Este practic, ecologic, compact, este chiar foarte drăguț”.
Recenzorii auto din Franța au fost, de asemenea, în mare parte pozitivi, corespondentul auto de la Le Figaro afirmând că Ami a ridicat degetele mari ale publicului și că se confruntă cu „un val de entuziasm de la copiii de șapte ani la cei de 77 de ani”.
Prin design-ul său inovator, spune Krygier, Ami seamănă cel mai mult cu legendarul Citroen Deux Chevaux, sau 2CV, ciudata „toute petite voiture” (mașina foarte mică) concepută în anii 1930 ca un model utilitar ieftin pentru a face ca motorizarea să fie accesibilă maselor.
Produse din 1948 până în 1990, aproape 4 milioane de 2CV au fost vândute.
Conform datelor companiei, aproximativ jumătate din cumpărătorii Ami au o mașină și cel puțin doi copii.
Peste 40% dintre cei care conduc Amis au sub 18 ani. Majoritatea utilizatorilor spun că le place pentru că este verde, în timp ce pentru mai mult de 30% dintre utilizatori, neutilizarea mijloacelor de transport în comun în pandemia Covid era un factor important.
Ami va fi disponibil în alte câteva țări europene de la începutul anului viitor.