Unde se duc miliardele din RCA. Acuzații grave de la transportatori. Reacția UNSAR
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) consideră că Autoritatea de Supraveghere Financiară s-a transformat dintr-un organism de reglementare și control în domeniu în portavocea societăților de asigurări, cu referire directă la polițele de răspundere auto RCA. Nu service-urile reparatoare sunt de vină pentru creșterea constantă a prețurilor RCA,- cum afirmă repetat reprezentanții ASF- ci chiar insituția, care le-ar ține partea, sunt de părere reprezentanții COTAR.
„Observăm cu o continuă dezamăgire faptul că acest sector de autoritate din cadrul ASF, care se pretinde supraveghetorul pieței de asigurări, în loc să semnaleze faptul că profiturile raportate de asigurători au crescut cu 200% în ultimele 12 luni, ca urmare a majorării tarifelor RCA și a neplății daunelor, preia retorica asigurătorilor, susținând că de vină pentru creșterea continuă și nejustificată a prețurilor ar fi unitățile reparatoare din România.”
România a devenit un fel de rai al asigurătorilor de daune auto, consideră reprezentanții confederației, care aduc în sprijinul afirmaților extrase din Raportul privind stabilitatea pieţelor financiare nebancare realizat de către organismul internațional Autoritatea Europenă de Asigurări și Pensii Ocupaționale (E.I.O.P.A)
„Cheltuielile administrative ale societăților de asigurări din România sunt cele mai ridicate din UE. În România, din 100 de lei colectaţi din RCA de la şoferii români, 56 de lei reprezintă cheltuielile administrative ale asigurătorilor, care se declară veşnic în pierdere şi achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc:
Comparaţia între state, realizată pe baza datelor publicate de EIOPA (European Insurance Overview, 2021), arată că în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăţilor de asigurare, de 56% (în anul 2020)”. La polul opus, există ţări în UE unde rata cheltuielilor administrative ale societăților de asigurări este de patru ori mai mică, aşa cum este cazul Luxemburgului, cu o mediană a ratei cheltuielilor de doar 14%.”
37 de lei din 100 încasați sunt despăgubiriÎn plus, companiile de asigurări din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană, raportat la valoarea primelor încasate din RCA, respectiv doar 37%. În acest procent intră orice formă de despăgubire, cum ar fi vătămări corporale, bunuri non-auto, daune externe, navale, etc.”
„Practic, din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, DOAR 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări: "Conform raportului European Insurance Overview - 2021 publicat de EIOPA (octombrie 2021), România a înregistrat în anul 2020 cea mai mică valoare mediană a ratei daunei, calculată ca raportul dintre daunele plătite şi primele câştigate, aferentă activităţii de asigurări generale, comparativ cu celelalte state europene" -a mai transmis COTAR.
Sindicaliștii din transporturi sunt de părere că de vină pentru această situație ar fi „corupția” de la noi, prin comparație cu alte state europene.
„În mod firesc, în ţările care înregistrează cel mai scăzut nivel al corupţiei şi cu instituții funcționale, nu sunt posibile dezechilibrele care există în România, în aceste state companiile de asigurări înregistrând valori duble ale costului despăgubirilor raportat la preţul RCA. Un astfel de exemplu este Islanda unde, potrivit Raportului EIOPA, cheltuielile cu despăgubirile reprezintă 76 de lei din 100 de lei încasaţi din RCA: "La polul opus, în Islanda (76%), Franţa (70%), Olanda (62%) şi Norvegia (61%), s-au înregistrat cele mai mari valori mediane ale ratei daunei." Cifrele analizate în cadrul acestui raport sunt aferente anului 2020, adica înainte de majorarea cu 250% a tarifelor RCA care există astăzi.”
„ASF rămâne purtătorul de cuvânt al asigurătorilor”„Din păcate, această instituție se încăpățânează să ne demonstreze că, cel puțin deocamdată, rămâne purtătorul de cuvânt al asigurătorilor și cel mai energic susținător al intereselor acestora. Amenzile aplicate de ASF sunt doar parte a unui spectacol regizat de vicepreședintele Autorității, menit să inducă în eroare cetățenii, pentru a lăsa impresia că-și îndeplinește atribuțiile. În realitate, amenzile aplicate asigurătorilor sunt insignifiante în raport cu sumele de bani colectate de aceștia din vânzarea de polițe RCA, pe care toți românii sunt obligați prin lege să le plătească. Spre exemplu, ultima amendă de 422.600 lei, aplicată societății Euroins, reprezintă echivalentul a 20 de minute de vânzări de RCA dintr-o singură zi! Având în vedere cuantumul infim al amenzii, am fi tentați să credem că ea a fost aplicată pentru o încălcare minoră a legii. Însă, conform celor indicate chiar de ASF, amenda a fost aplicată pentru cea mai gravă încălcare a legii care poate fi comisă de un asigurător, și anume refuzul de a-și constitui și evidenția rezervele de daună, conform legii", a precizat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
Din această cauză, Euroins se apropie de faliment, susțin reprezentanții COTAR.
„În contextul audierilor realizate de procurorii DNA cu privire la persoane din cadrul sectorului de asigurări din ASF, reamintim publicului dar și Parlamentului României în a cărui subordine teoretică se află acest domn vicepreședinte, că în piața de asigurări RCA există o nouă bombă cu ceas care deține 41% din cota de piață, campioană a reclamațiilor și a litigiilor în instanță pentru neplata despăgubirilor, adică la fel cum era City Insurance, acum un an!", a mai precizat Vasile Ștefănescu, Președinte COTAR.
Reacția UNSAR- uniunea asiguratorilorUNSAR, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România, a transmis un punct de vedere pentru ȘtirilePROTV, publicat integral mai jos
„Având în vedere informațiile transmise astăzi în spațiul public de o asociație care nu are competențe pe zona de asigurări – și care constau în interpretări eronate ale unor surse, de altfel, credibile, precum rapoartele EIOPA – Autoritatea Europeană de Supraveghere în Asigurări și Pensii Ocupaționale, suntem nevoiți să facem o serie de precizări, pentru buna informare a opiniei publice.
Menționăm, totodată, că astfel de acțiuni care par menite a destabiliza un sector important al economiei românești, cel al asigurărilor, vin într-un context geopolitic, economic și social complex, în care preocupările ar trebui să fie altele.
Spre exemplu, poate cel mai important și tragic aspect care este total trecut cu vederea în mod constant în astfel de comunicări publice este că în România s-au produs anul trecut 93 de decese/un milion de locuitori în accidente rutiere, mai mult decât dublul mediei europene de 44 decese la un milion de locuitori, conform datelor oficiale prezentate în Buletinul Siguranței Rutiere editat de IGPR. Concret, în fiecare zi a anului trecut, s-au produs 13 accidente rutiere grave, în care și-au pierdut viața 5 persoane și au fost rănite grav 10 persoane. Din păcate, țara noastră se află în continuare pe primul loc din Europa la accidente rutiere raportat la numărul de locuitori – iar Guvernul României a creat o Strategie Națională privind Siguranța Rutieră, pe care industria de asigurări dorește să o sprijine. Trebuie subliniat că, pe lângă suferința umană profundă cauzată de aceste evenimente nefericite, toate aceste accidente se reflectă sub aspect economic în despăgubiri plătite victimelor de asiguratorii RCA, atât pentru pierderile materiale, cât și pentru cele morale suferite.
Astfel, industria de asigurări din România a plătit în fiecare zi calendaristică a anului trecut despăgubiri de circa 3,7 milioane EUR, din care aproape 2 milioane EUR doar pentru daunele RCA, aproape dublu față de 2016.
În ceea ce privește interpretările eronate ale datelor EIOPA – chiar dacă acestea devin puțin relevante dacă ne raportăm la pierderile de vieți omenești ce au loc pe șoselele din România, precizăm că:
Principala cheltuială a companiilor de asigurări RCA este, a fost și va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligațiilor asumate față de clienți. Materialul transmis mass-media confundă o serie de termeni tehnici, ceea ce conduce la concluzii eronate. Acești termeni tehnici sunt foarte diferiți din punct de vedere statistic și matematic. Astfel, termenul “mediană” este confundat cu cel de “medie”, ceea ce denaturează analiza și, deci, relevanța tuturor informațiilor prezentate.
Conform datelor Autorității de Supraveghere Financiară, rata cheltuielilor administrative ale societăților de asigurări a scăzut după primele 9 luni ale acestui an, coborând până la 27% (față de peste 32% după primele 6 luni) - ceea ce reflectă inclusiv eforturile de eficientizare a activității depuse în mod constant de jucătorii activi pe zona asigurărilor obligatorii RCA.
· Chiar dacă anumiți indicatori publicați de către ASF, precum rata combinată tehnică la nivelul pieței RCA, par a se fi îmbunătățit în ultimul timp, ajungând într-o zonă de normalitate, menționăm că aceștia s-au aflat în “zona roșie” (adică au depășit 100%), timp de peste 10 ani.
Nu în cele din urmă, afirmațiile conform cărora societățile de asigurări “se declară veșnic în pierdere și achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc” sunt false, tendențioase și lipsite de credibilitate, în condițiile în care, prin specificul, complexitatea și importanța activității desfășurate, asiguratorii fac obiectul controlului nu numai al ASF, dar și al altor autorități ale statului.”
Câte societăți de asigurare operează în România, câți clienți au și ce sume au încasatPotrivit rapoartelor oficiale ASF, la 30 iunie 2022, pe piața asigurărilor își desfășurau activitatea următorii șapte asigurători autorizați de ASF pentru activități de asigurare RCA: Allianz-Ţiriac Asigurări SA, Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA, Euroins România Asigurare - Reasigurare SA, Generali Romania Asigurare Reasigurare SA, Grawe Romania Asigurare SA, Groupama Asigurări SA și Omniasig Vienna Insurance Group SA.
Numărul de asigurători autorizați de ASF pentru derularea de activități de asigurare RCA s-a diminuat de la 9 la 7, în urma retragerii autorizației City Insurance, și, ulterior, a ieșirii de pe piața RCA a societății Uniqa Asigurări. În plus, a mai intrat pe piață o nouă scietate, Axeria Iard.
Primii trei asigurători, adică Euroins, Groupama și Allianz-Țiriac, cumulau aproximativ 71% din portofoliul de asigurări RCA din România, mai arată datele ASF.
„Valoarea totală a primelor de asigurare subscrise pentru asigurările RCA în primele șase luni ale anului 2022 a atins valoarea de aproximativ 4,25 miliarde lei, restul până la totalul clasei A10 reprezentând asigurările transportatorului pentru marfa transportată în calitate de cărăuș și asigurările RCA subscrise pe teritoriul altor state membre UE în baza dreptului de liberă prestare a serviciilor.
Comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, valoarea primelor brute subscrise a crescut cu circa 89%.
Exprimat în unități anuale (pentru a ține seama de durata diferită a polițelor), numărul de contracte
RCA încheiate până la 30 iunie 2022 a fost de 3,68 milioane contracte, în creștere cu 5% față de aceeași perioadă a anului anterior. Primele brute subscrise pentru RCA au avut o evoluție ascendentă începând cu anul 2018, atingând maximul în semestrul I 2022” se mai arată în rapoartele Autorității de Supraveghere Financiară.
Sursa: StirilePROTV
Dată publicare: 22-11-2022 11:58