Restaurantele și hotelurile ar putea fi sprijinite. Guvernul a anunțat o schemă de ajutor de stat
Your browser doesn't support HTML5 video.
Vorbim de 20% din scăderea cifrei de afaceri de anul acesta, comparativ cu cea de anul trecut. Până să primească banii, cei mai mulți se bazează pe livrările la domiciliu. Chiar și așa, au fost nevoiți să renunțe la o parte dintre angajați.
În acest caz, mâncarea trimisă acasă sau la birou clienților a contribuit consistent pentru ca afacerea să aibă măcar un sfert din încasările de anul trecut. A fost nevoie însă de o reorganizare serioasă. Mare parte dintre angajați au fost mutați în noul departament special creat pentru livrări.
Angajat: „Eu eram șef de sală în restaurantul din mall, care, din păcate, astăzi este închis și, momentan, sunt dispecer pentru delivery. Aloc comenzile către livratori și răspund de această secție.”
Grupul de restaurante are acum un meniu unic de livrare, iar mâncarea este gătită într-o singură bucătărie centrală, de unde pleacă în cutii către restaurante. O parte dintre chelneri livrează acum mâncarea.
Dragoș Petrescu, reprezentantul unui grup de restaurante:„Meniul de livrare conține produse specializate pentru livrare, adică produse destinate să facă față unui transport de aproximativ o oră. Cele mai accesate sunt meniurile de prânz, meniurile de 20 de lei. Sunt foarte multe livrări de tip pick-up, adică vin clienții și le ridică.”
Soluții similare a găsit și un antreprenor din Brașov. Pub-ul pe care îl administrează a stat mai mult închis anul acesta.
Ștefan Gleveșeanu, administratorul restaurantului: „Chiar există un proverb: orice șut în fund e un pas înainte. La noi sunt doi pași înainte. Mai deschidem o bucătărie pentru a varia puțin meniul.”
Sunt vremuri dificile însă, pentru cei care s-au bazat pe terase. Cu noile restricții și din cauza frigului, un restaurant din centrul istoric al Brașovului a ajuns pustiu. Bucătarul gătește doar pentru puținele livrări la domiciliu.
Pia Krauss, administratorul restaurantului: „Lucrăm cu 30 la sută din angajați și e este destul de greu. Noi suntem nou deschiși nu primim niciun fel de credit de la nicio bancă.”
Din 400.000 de angajați care lucrau în industria ospitalității înainte de criza sanitară, mai sunt activi doar jumătate acum, ceilalți fiind fie în șomaj tehnic, fie s-au orientat către alte domenii sau chiar nu mai lucrează deloc.
Oricum piața funcționează la un sfert din cifrele normale pentru luna noiembrie, 15% înseamnă livrări la domiciliu sau ridicări de pachete și 10%, vânzările la terase. Restul, din păcate, înseamnă pierderi.
Pentru a-i sprijini pe cei care se descurcă greu, Guvernul a pregătit o schemă de ajutor de stat, utilizată deja în mai multe țări europene.
Ludovic Orban, premierul României: „E o schemă prin care se compensează un procent de 20% din scăderea cifrei de afaceri pe 2020, raportat la 2019. E aproape finalizată. Sper la sfârșitul săptămânii să putem finaliza și aproba schema, astfel încât, săptămâna viitoare să o trimitem la Comisia Europeană.”
Guvernul pregătește în paralel și o schemă de ajutor de stat similară pentru sectorul cultural privat.