Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Prețurile carburanților au scăzut, doar că alimentele nu se vor ieftini. Ce este fenomenul „sticky prices”

Your browser doesn't support HTML5 video.

Deși toate se scumpesc, în jurul nostru șoferii pot respira ușurați, cel puțin o perioadă. În benzinării, carburanții au ajuns la tarifele de la începutul lunii martie, când a izbucnit războiul.

Motivul a fost reducerea preţului petrolului, la care se adaugă ajutorul de 50 de bani acordat de stat. Specialiștii estimează că lucrurile vor rămâne aşa o vreme. Doar că asta nu o să echivaleze şi cu o ieftinire a alimentelor, de exemplu.

Cât costă benzina și motorina în august 2022, în România

Un litru de benzină coboară la unele benzinării sub șapte lei și 80 de bani, în timp ce motorina costă în jur de opt lei și 40 de bani.

Tarifele sunt mai mici cu 70-80 de bani față de vârful atins acum o lună și câteva zile. Prima scădere de preț a fost chiar pe 1 iulie, când benzinăriile au tăiat 50 de bani, după decizia Guvernului. Apoi carburanții s-au tot ieftinit, pentru că și cotația barilului de petrol a fost în scădere.

Barilul de petrol a scăzut până la 90 de dolari. Cu alte cuvinte, a ajuns la nivelul din februarie, de dinaintea războiului din Ucraina. În tot acest timp, creșterea costurilor cu transportul a fost unul dintre factorii care au alimentat inflația. Și la noi, prețurile alimentelor, bunurilor și serviciilor au tot urcat, în același ritm.

Citește și
benzina, motorina, preturi
Opt sfaturi pentru a reduce consumul de carburanți în trafic
Ce este fenomenul „sticky prices” și ce înseamnă pentru prețurile din România

Din păcate, nu ne putem aștepta la scăderi de prețuri, acum că benzina și motorina s-au ieftinit. O astfel de rezistență am mai văzut și în trecut și este fenomenul numit de economiști „sticky prices”, adică prețuri lipicioase. Odată ce au crescut și au ajuns la un nivel, au tendința de a rămâne acolo, deși costurile de producție scad. Poate și pentru că sunt mai multe elemente care pun încă presiune pe prețuri, cum ar fi facturile la energie sau scumpirea unor materii prime. Așadar, ne putem aștepta mai degrabă la creșteri mai lente, dar nu la reduceri de prețuri.

Adrian Codirlașu, vicepreședinte CFA: „Ce contează la un sector de bunuri sau de servicii? Cât de competitiv e acel sector, cât de mare e competiția în acel sector. Dacă competiția este ridicată, atunci da, putem vedea reduceri. Însă dacă nu există competiție, atunci nu vom vedea reduceri.”

În plus, specialiștii în energie spun că în cazul țițeiului, piața rămâne una tensionată, mai ales că importurile de petrol din Rusia scad.

Radu Dudău, specialist energie: „Nu există nici condițiile pentru o scădere substanțială, adică o să rămânem în continuare într-o piață strânsă. O să vedem că în perioada următoare se vor menține la pompă prețuri ridicate ale carburanților, dar probabil că în zona nivelurilor actuale, adică 8-8,5 lei pentru benzină, ceva mai mult pentru motorină.”

După vizita președintelui american Joe Biden în Arabia Saudită, cei mai mari exportatori de petrol au anunțat că vor crește luna viitoare producția cu până la 100.000 de barili pe zi. Cantitatea reprezintă însă mai puțin de 1% din cererea globală, dar este un semnal că pe piaţă nu vor mai apărea şocuri majore în viitor.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult