Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Apele Dunării continuă să scadă. Efectele secetei vor duce la prețuri mai mari

Your browser doesn't support HTML5 video.

Din cauza secetei, Dunărea fluvială este în continuare blocată și traficul de mărfuri se află într-un impas care ar putea să ne afecteze pe toți.

Apele scad de la o zi la alta şi, aproape în fiecare zi, convoaie de barje rămân blocate în nisip. Armatorii pierd milioane de euro, iar mărfurile și materiile prime nu ajung la destinație. Autoritățile fluviale de la noi au început să dragheze în dreptul insulei bulgăreşti Belene, pentru a debloca traficul.

Blocajul a apărut în urmă cu o săptămână, când autoritățile bulgare au măsurat o adâncime de numai un metru și patruzeci de centimetri, între Zimnicea și Turnu Măgurele.

Bulgaria a cerut ajutorul României după ce transportul mărfurilor a fost oprit din cauza nivelului Dunării

Cum Comisia Dunării recomandă măcar doi metri și jumătate, convoaiele de barje s-au oprit. Ministrul Transporturilor din Bulgaria a cerut ajutorul Guvernului României și, marți, autoritățile fluviale au început să dragheze în punctul critic.

Florin Uzumtoma, Director Căi Navigabile, AFDJ Galați: „Complexul nostru de dragaj, Comana, plecat de la Giurgiu, a intrat pe dispozitiv – pentru că asta este tehnologia, de a adânci puțin zona de șenal, pentru a permite rapid-dragingului care vine din urmă, draga mare, olandeză, să facă șenalul, adică să-l ducă la trei metri, trei metri și 10.”

Citește și
seceta apa Romania metode
13 metode prin care putem reduce consumul de apă. Nu face duș zilnic și axează-te pe axile și zonele intime

Cele mai optimiste estimări arată că, până la sfârșitul săptămânii, criza de la Belene ar putea fi depășită. Dar Dunărea continuă să scadă. Cel mai grav efect: companiile care transportă mărfuri înregistrează întârzieri și pierd bani.

Întârzierile de transport vor însemna prețuri mai mari pentru români

Paul Ivanov, armator: „O Dunăre blocată provoacă un domino în lanțul logistic din România și nu numai. Aceste întârzieri în logistică se vor reflecta în prețuri mărite către consumatorul final.”

În același timp, o altă insulă, apărută în dreptul orașului Galați, se măreşte de la o zi la alta. Această insulă a apărut prima dată acum aproximativ șapte ani. Nimeni nu a fost interesat să o înlăture, să o dragheze, pentru că nu se află pe șenalul navigabil și nu împiedică în niciun fel trecerea ambarcațiunilor prin dreptul orașului Galați.

Bacul care asigură traversarea fluviului între Galați și Tulcea nu mai reușește să respecte programul de trecere la o jumătate de oră.

Comandanții sunt nevoiți să ocolească și, nu de puține ori, se tem să nu rămână împotmoliți în nisip.

Leonard Gheorghiu, comandant bac: „Apa este foarte mică. Ajung la un moment dat și reduc din motoare.”

Marți, la intrarea în țară, Dunărea are un debit de 1.840 de metri cubi pe secundă. Cel mai scăzut debit măsurat în istoria recentă a fost de 1800 de metri, în 2003.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult