Rareș Năstase: „Capitala creşte fără soluţii. Asistăm de 30 de ani la acelaşi spectacol trist”
„Noi asistăm de 30 de ani la acelaşi spectacol trist în care jonglatul cu promisiuni şi eschivele înlocuiesc o dezvoltare coerentă”, arată jurnalistul Rareș Năstase, dezamăgit de cum arată Capitala României.
Nici la metrou nu este mai bine. Oamenii ajung să stea încolonați în pasaje și pe peroanele construite înainte de 1989.
„Oamenii dau buzna în subteran, pentru că transportul în comun de la suprafaţă a devenit o glumă. Speră că e mai bine la metrou, unde cea mai mare parte a reţelei e moştenită dinainte de '89, când nu erau calculate valorile de trafic de călători din prezent. Şi ce să vezi, la orele de vârf nici în Tokyo, New York sau Londra nu prea găseşti aglomeraţie ca la Bucureşti”, mai spune acesta, într-o postare pe Facebook.
Vinieta Oxigen a intrat în vigoare
La 1 ianuarie 2020 a intrat în vigoare vinieta Oxigen, cu două componente: taxa pe maşinile cu normă de poluare sub Euro 4 care vor să circule în Capitală şi interdicţia impusă autovehiculelor sub Euro 3 de a circula în centrul oraşului.
Regulile devin obligatorii de la 1 martie 2020. De asemenea, din 2021, se va plăti vinieta şi pentru automobilele Euro 4, iar din 2022, maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 nu vor mai putea circula deloc în Bucureşti. Pentru Euro 3, interdicţia se aplică din 2024.
Joi, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a demarat pe Facebook un sondaj prin care îi îndeamnă pe bucureşteni să se pronunţe până luni, 24 februarie, în ceea ce priveşte oportunitatea introducerii vinietei Oxigen.
"Sunteţi de acord cu interzicerea circulaţiei maşinilor care poluează în centrul oraşului şi cu introducerea vinietei Oxigen pentru restul Bucureştiului? (Referire la autoturismele non euro, euro 1, euro 2 şi euro 3). Aştept răspunsurile bucureştenilor până luni, 24.02. a.c. aici, pe Facebook, sau/şi la adresa de mail oxigen@pmb.ro", a scris edilul general pe pagina sa de socializare.
Oficialul a adăugat că, în cazul în care cetăţenii se vor pronunţa împotriva vinietei, le va asculta punctul de vedere.
Mesajul integral al lui Rareș Năstase:
„Capitala care creşte fără soluţii...
Indiferent de cât de vechi sunt maşinile din oraş, calculele ne arată că avem o problemă: în Bucureşti sunt înmatriculate în acest moment în jur de 1,2 milioane de maşini. La o lungime de 4 metri pentru fiecare (atât au maşinile din clasa mică) dacă ar ieşi toate în trafic, aliniate una după alta, s-ar aşeza pe 4800 de kilometri. O lungă parcare de 4800 de km!
Doar că noi avem în Bucureşti doar 1.800 de km de străzi. Nici dacă ar fi pe ambele sensuri, una în spatele celeilalte, adică 3600 de kilometri şi tot nu ar încăpea pe actuala tramă stradală.
Să zicem că marile bulevarde au mai multe benzi pe sens. Dar nici nu am luat în considerare maşinile aflate în tranzit, din Ilfov şi alte judeţe, alte câteva sute de mii. Şi nici că în circulaţie nu stau lipite una de cealaltă.
Exagerez eu, noroc că nu ies toate pe străzi, în acelaşi timp. Sau?
Ia vezi nebunia de la orele de vârf, dimineaţa şi seara, că atunci ies cele mai multe autovehicule şi formează acea lungă, uriaşă parcare.
Din Iancului până la Piaţa Operei, de la Unirii până în Grozăveşti, din Andronache până la Obor, din Pipera până în Văcărescu, de la Palatul Parlamentului până în Muncii şi din Muncii până la Pallady şi tot aşa...
Într-un oraş care tot creşte pe verticală, cu cartiere înghesuite pe foste fabrici, cu mastodonţi de birouri, cu blocuri ridicate peste case şi spaţii verzi dintre alte blocuri. Mii de locuinţe anual, toate, generatoare de valori sporite de trafic auto.
Oamenii dau buzna în subteran, pentru că transportul în comun de la suprafaţă a devenit o glumă.
Speră că e mai bine la metrou, unde cea mai mare parte a reţelei e moştenită dinainte de 89, când nu erau calculate valorile de trafic de călători din prezent. Şi ce să vezi, la orele de vârf nici în Tokyo, New York sau Londra nu prea găseşti aglomeraţie ca la Bucureşti.
Şi în timp ce noi încă ne mai gândim dacă aplicăm sau nu restricţii în funcţie de normă de poluare la maşini, alţii dezvoltă frumos capitalele europene. Cu soluţii inteligente, transport în comun modern, accesibil, eficient, o plăcere să-l foloseşti. Plus accesul cu bicicleta, pe trasee la fel de eficiente, amenajate vizionar.
Noi asistăm de 30 de ani la acelaşi spectacol trist în care jonglatul cu promisiuni şi eschivele înlocuiesc o dezvoltare coerentă. Uite autostradă suspendată, nu e autostradă, uite centură...nu e centură, uite parcările, nu sunt parcările, uite spitalul...nu e spitalul, uite taxa...nu e taxa şi tot aşa... Oraşul ăsta creşte fără soluţii...”