Aproape 6.500 de profesori din România au peste 65 de ani și se adaptează vremurilor. ”De asta suntem, să învățăm tot timpul”
Your browser doesn't support HTML5 video.
Dincolo de dorința dascălilor de a rămâne cât mai mult la catedră sunt și alte explicații: pentru anumite calificări sunt prea puțini absolvenți tineri, iar salariile nu sunt deloc motivante pentru începători.
Nici perspectiva de a preda undeva la țară nu e prea atrăgătoare.
- V-ați făcut o cafeluță, văd. - Da, sigur, nu se poate altfel, fără cafea”.
Viorel Enache a predat 43 de ani chimie și fizică. Când a ajuns la vârsta pensionării, a refuzat să rămână acasă. Astăzi, la aproape 71 de ani, este decanul de vârstă al profesorilor bihoreni. S-a adaptat din mers la noile tehnologii.
- V-ați obișnuit ușor cu on-line-ul ăsta? - Vă dați seama, la vârsta mea, ușor n-a fost, dar mă descurc”.
”E vorba de plăcerea de a lucra cu copiii””Viorel Enache: E vorba de plăcerea de a lucra cu copiii, cu elevii. Mă simt foarte bine cu elevii și cred ca și elevii se simt foarte bine cu mine. Reporter: V-a fost greu să vă adaptați? Viorel Enache: La început, sincer vă spun, că da. Deci nu pot să zic că ... e vorba și de o anumită vârstă, de folosirea tehnicii respective, dar înveți, că de asta suntem, să învățăm tot timpul. Reporter: Cât aveți de gând să rămâneți pe baricade? Viorel Enache: Cât pot”
Dascălii care au depășit vârsta pensionării au alt regim când vine vorba despre remunerare.
Horea Abdrudan, inspector școlar general ISJ Bihor: ”Peste vârsta de 68 de ani, ei sunt încadrați în regim de plată cu ora, în situația în care nu se identifică absolvenți, participanți la concursul de titlarizare. Se identifică un număr mic de cadre didactice care vin înspre învățământul tehnic și există un deficit de cadre didactice la învățământul în limbile minorităților”.
Vasile Nicoară este directorul unui colegiu din Constanța. La 64 de ani, după aproximativ patru decenii petrecute la catedră, a decis să predea în continuare.
”Vârsta nu este nici un handicap, nici un avantaj”Profesorul de geografie a învățat din mers să lucreze la calculator.
”Repetitio mater studiorum, repetiția este mama învățării. Bine, sunt dificultăți pe care le surmontezi, sunt dificultăți legate de algoritmi tehnici și de stăpânirea limbii engleze”.
Vasile Nicoară, director Colegiul Mircea Constanța: ”Vârsta nu este nici un handicap, nici un avantaj. Sigur că utilizarea astăzi a tehnologiei pentru școala online redimensionză relația umană, chiar o înstrăinează nițel”.
La nivelul județului dintre cele aproape 7.000 de cadre didactice, peste 450 au varste cuprinse între 65 și 88 de ani.
Psihologii spun ca profesorii au deseori motive personale să rămân la catedră. Nu este vorba doar despre bani.
Ioana Bugle, psiholog: ”Dintr-o dată se trezesc în fața ipostazei de a nu ști ce să facă cu timpul liber”.
Pe de altă parte, pentru anumite specializări sunt puțini absolvenți tineri. Dar și mai puțini care acceptă să meargă la o școală din mediul rural.