Modifica setarile cookie
Toate categoriile

Transformarea digitală a instituțiilor publice, doar pe hârtie. Care este realitatea din birouri

Your browser doesn't support HTML5 video.

Autoritățile supun dezbaterii publice proiectul prin care se urmărește implementarea inteligenței artificiale în instituțiile statului.

Pe hârtie se vorbește despre tehnologie de stocare și criptare a datelor publice și chiar despre funcționari înlocuiți de softuri inteligente. Realitatea din birouri este însă cu totul alta, iar dosarul cu șină rămâne în capul listei de documente pe care ni le cer funcționarii.

Deși ''Direcția pentru Asistență Socială și Protecția Copilului'' din Sectorul 1 al Capitalei are adrese de e-mail unde se pot face solicitări și trimite diverse documente, în unele situații oamenii sunt nevoiți să meargă fizic cu actele la ghișeu. Iată cum se procedează pentru obținerea unui loc de parcare pentru o persoană cu handicap.

Funcționar: ”Faceți o cerere, dar musai, musai trebuie să aveți și poza băiatului. Pe internet puteți trimite doar cererea. Musai fotografia trebuie să o capsați, deci nu se poate printa online, clar.”

Reporter: ”Nu mai are niciun rost să o completez online dacă tot trebuie să vin.”

Citește și
Guvernul vrea să desființeze birocrația. Va fi creat un ghișeu național online unic
Guvernul vrea să desființeze birocrația. Va fi creat un ghișeu național online unic

Funcționar: ”De completat puteți să o completați online, dar efectiv nu o puteți depune, pentru că nu aveți poză.”

La Biroul pentru Evaluarea Persoanelor cu Handicap, unde se obțin indemnizații, aceeași poveste.

Reporter: ”Deci 12 hârtii ar trebui. Și vi le pot trimite pe o adresă de mail?” Funcționar: ”Puteți să trimiteți pe mail, dar este o consumare de hârtie inutilă, părerea mea. Chiar dacă trimiteți prin e-mail, trebuie să veniți cu certificatul de naștere, cu buletinul, cu aia, cu aia...adică o luăm de la capăt.”

Nu uitați de dosarul cu șină. Reprezentanții direcției recunosc că cetățeanul este în continuare pus pe drumuri, însă spun că au în derulare mai multe proiecte pentru digitalizare.

Florica Cherecheș, președintele Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copiilor și Adopții: ''Ne-am dori și noi să limităm cât putem interacțiunea cu persoana, să nu mai punem oamenii pe drumuri când avem atâtea...adică printr-un WhatsApp poți să transmiți o poză, un document, orice.”

Ce nu știe multă lume este că de anul trecut există o ordonanță care obligă instituțiile să primească solicitările și actele online. Dacă sunteți plimbați cu hârtiile de la un birou la altul, puteți să faceți o sesizare la Asociația pentru Digitalizarea României.

Octavian Oprea, vice-președintele Autorității pentru Digitalizarea României: ''Fiecare instituție publică din România este obligată să accepte înscrisuri în format electronic, fără a mai solicita o dublare a acelor înscrisuri în format fizic, iar instituția nu numai că ar fi fost obligată să vă primească acea solicitare, ci este obligată să vă răspundă tot în format electronic.”

Autoritatea pentru Digitalizarea României a demarat un proiect în încercarea de a afla care este gradul de tehnologizare din instituțiile publice. În paralel este în dezbatere publică și proiectul de folosire a inteligenței artificiale în aceleași instituții publice.

Costă aproape 17,5 milioane de lei, din care peste 14,5 milioane sunt din fonduri europene.

Ultimele stiri

Top Citite

Parteneri

Citește mai mult